FORQUERAY - Les tourments de l’âme

Recensie FORQUERAY – Les tourments de l’âme

FORQUERAY
Les tourments de l’âme
Michèle Dévérité,
Robert Kohnen (klavecimbel),
Kaori Uemura,
Ricardo Rodriguez (gamba),
Ryo Terekado (viool)
harmonia mundi HMM 905286.89 •
DDD-4.04’ (4 cd’s+1 bonus-cd)
Waardering: 7

Van Antoine Forqueray kennen we vijf suites voor viola da gamba en continuo, die in 1747 zijn uitgege- ven door zijn zoon Jean-Baptiste. Omdat de gamba tegen die tijd vrijwel uit de mode was maakte hij ook klavecimbeltranscripties van zijn vaders suites, die allemaal nogal laag liggen omdat hij de muziek niet transponeerde. Die feiten worden in deze cd-box nergens expliciet gemeld en de suites worden grotendeels in de klavecimbelversie gespeeld en onder beider naam: de gamba doet maar weinig mee. Echt van vader Forqueray zijn vier vroege stukken voor gamba en continuo, en moderne klavecimbel(alweer) transcripties van stukken voor drie gamba’s. Had daarvoor nu niet nog een gambist bij gekund in plaats van een extra klavecinist? De drie Forqueray-cd’s zijn al klavecinis- tisch genoeg en konden wel een zangerig timbre extra gebruiken. Er volgt dan een cd met aan de Forqueray’s opgedragen werken voor – meestal – viool en continuo, van grootheden als Rameau en Couperin en mindere goden als Boutmy en Clement. En als bonus na alles van en voor volgt er nog een cd over Forqueray: stemmig voorgedragen historische teksten, met muzikale omlijsting. Het is bij elkaar nogal veel van het goede en sonore, maar het wordt allemaal goed gespeeld; soms wat stroef. Toch hoor ik liever een van de recentere opnamen van de suites met de gamba in haar solistische hoofdrol.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen