Sanne Zwikker 2020 topjaar

Sanne Zwikker: 6 reden waarom 2020 tóch een topjaar was

Het afgelopen jaar was voor heel veel mensen, waaronder vele musici, niet het jaar dat wij hadden verwacht. In het dagelijkse nieuws zagen we de reeks van tegenslagen. Hier 6 redenen waarom 2020 voor mij, Sanne Zwikker, tóch een topjaar was.

  • Een grotere rol voor generatie-Z en millennials in de klassieke muziek

De coronapandemie heeft de rol voor generatie-Z en millennials in de klassieke muziek uitgebreid. Wij hebben technologische innovatie aangegrepen om optredens online te streamen nu concertzalen dicht zijn. Dit vereist technische skills die gen-Z en millennials zich in een korte tijd eigen hebben gemaakt. In de tijd voor de coronacrisis werden deze skills vaak gezien als het territorium van de geluids- en cinematografietechnicus. Doordat wij niet schromen deze technische vaardigheden snel op te pakken, zijn wij als jonge mensen in staat om een bruisende klassieke muziek-community online voort te zetten gedurende deze crisis en lang daarna.

  • Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakte 482 miljoen euro beschikbaar

Ik ben ontzettend blij met het aanvullende steunpakket van 482 miljoen euro voor de culturele en creatieve sector dat beschikbaar is gemaakt door OCW. Dit helpt de bestaande klassieke muziek-community die door de coronacrisis beperkt functioneert. De financiële steun gaat vooralsnog naar de gevestigde instanties die, volgens eigen prestatiecijfers van vóór de coronacrisis, er maar niet in slagen om met gen-Z en millennials samen te werken en bezoekersaantallen op niveau te houden. Een prachtige uitdaging voor ons, gen-Z en millennials, om in 2021 en de drie jaren daarna uit te reiken naar de gevestigde orde om meer met jonge muzikanten samen te werken.

  • Meer bezoekers voor klassieke optredens

Het jaar 2020 heeft een reeks van nieuwe concerten gebracht op Instagram, TikTok, en YouTube. Onze virtuele concerthal is een plek waar klassieke muziek bloeiend is en jonge mensen optreden zonder zich druk te maken over de meerjarenplanning of exclusiviteit die gepaard gaat met optreden in een traditionele concertzaal. Een jonge, stimulerende omgeving waar we klassieke muziek delen zonder rekening te hoeven houden met politieke agenda’s of een gevestigde rangorde. Hier is ruimte voor nieuwe interpretaties van bestaande klassieke werken en wordt klassiek gedeeld met een nieuw publiek dat vele malen groter is dan het aantal stoelen in elke concertzaal. Deze stijgende trend is enorm belangrijk voor de toekomst van (klassieke) muzikanten.

  • National Endowment for the Arts (NEA) en National Endowment for the Humanities (NEH)

Zoals jullie weten, werk en studeer ik in de Verenigde Staten. Met Joe Biden als winnaar van de presidentsverkiezingen eindigen de budget cuts voor de NEA and NEH. Een positief vooruitzicht voor iedere muzikant die in Amerika werkt en studeert! Het Biden-team heeft nog geen plannen voor de cultuursector bekendgemaakt, maar dit ligt wel in de verwachting. Voormalig president Barack Obama en toen nog vicepresident Joe Biden waren voor meer steun van de NEA en maakten jaren geleden van Amerika een prachtige plek voor artiesten en kunststudenten. Biden wordt gezien als gunstig voor de kunstsector en artiesten. Hopelijk wordt Amerika wederom een prachtig eindstation voor musici.

  • Ambitie heeft geen grenzen

Het is eenvoudiger dan ooit om met artiesten uit alle windstreken samen te werken via platforms als Discord, DM, Zoom, Teams, JamKazam. Ik werkte dit jaar net zo makkelijk samen met musici in New York als met musici in Nederland, Duitsland, Korea, Aruba, Los Angeles, en Boston. De noodzaak voor virtuele samenwerking heeft het zo makkelijk gemaakt om grensoverschrijdend te werken. Werkrelaties zoals die vóór de coronacrisis bestonden, zijn niet langer efficiënt. Er ontstaan nieuwe kansen om samenwerkingsverbanden op te bouwen met lang gevestigde musici die nu openstaan voor werken in het virtuele ecosysteem dat door corona versneld is ontstaan. Een geweldige kans voor gen-Z en millennials om nieuwe samenwerkingen aan te gaan in de klassieke muziekwereld, ongeacht de locatie en generatie.

  • Luister magazine raakt gen-Z en millennials

Thumbs up voor het (online)team van Luister. De website is een platform geworden voor gen-Z en millennials in de klassieke muziek. Luister heeft in 2020 een reeks van jonge musici in de spotlight gezet, velen zijn persoonlijke muziekvrienden van mij. Ik ben trots op het team van Luister. Het tijdschrift geeft ons een stem om te laten zien hoe enthousiast en toegewijd wij als jonge mensen zijn over de toekomst van klassieke muziek.  Thank you Luister-team voor jullie innovatie en wat jullie voor ons, gen-Z en millennials, doen in de klassieke muziekwereld.

Thank you 2020! Stay safe! Happy new year to all!!!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen

De winkels zijn dicht, wat nu?

Neem een abonnement!

Neem nu een 1-jarig of een 2-jarig abonnement op Luister   magazine! 

Een magazine vol prachtige symphonieën, inspirerende artikelen, tips en meer. 

Koop een los exemplaar!

Betaal t/m 9 februari geen verzendkosten! Gebruik de couponcode THUIS

let op: het magazine wordt binnen vijf werkdagen verzonden!