SCHREKER

Recensie SCHREKER – Der Geburtstag der Infantin – Vorspiel zu einem Drama – Romantische Suite, Op. 14

SCHREKER
Der Geburtstag der Infantin – Vorspiel zu einem Drama – Romantische Suite, Op. 14
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. JoAnn Falletta
Naxos 8.573821 • DDD-64’

Liefhebbers van het overkolkende laat-romantische idioom hebben een flinke kluif aan de muziek van Franz Schreker, wiens handvol opera’s een beperkte tijd in Duitsland de dienst uitmaakte in de theaters, maar snel als ouderwets en daarbovenop als entartet bestempeld werd. De uitvoerende krachten op dit album zijn aan elkaar gewaagd en vinden elkaar vooral in sterk aangezet en weelderig spel, ferme theatraliteit en prachtig gesponnen muzikale bogen – en wat een mooie menging in de houtblazersgroep! Toversmid Michail Jurowski is sinds 2017 de chef-dirigent bij het Berlijnse radio-orkest. De spelers zijn dus gewend aan iemand met een stevige greep op de muzikale materie en welhaast dwingende interpretaties. Veterane JoAnn Falletta, die onder andere de Buffalo Philharmonic onder haar hoede heeft en daarmee al een indrukwekkende discografie opbouwde valt met haar dirigeerkunst in dezelfde categorie. Daarmee tekent zich ook meteen de kanttekening bij deze opname af: soms wordt licht vergeten wat de functie van de muziek is. De pantomime-suite Der Geburtstag der Infantin, naar de novelle van Oscar Wilde, is een ballet en de muziek volgt het verhaal op de voet, met vele letterlijke details. Soms is de verleiding niet te weerstaan die te sterk te benadrukken. Maar vloeiend en dansant is de uitvoering evengoed! Grote plus van deze opname is de prima gedoseerde uitvoering van Schrekers vroegste succes, de Romantische Suite. Met het Intermezzo daaruit won hij op 23-jarige leeftijd een compositieprijs; met de veranderende tijdgeest hanteerde Schreker toen al een uiterst heldere en gedetailleerde stijl die snel ingang zou vinden.
Harry-Imre Dijkstra