Met de triple-bill Monument richt Het Nationale Ballet, aanhakend bij Pride Amsterdam, de aandacht op genderemancipatie en -identiteit. Dat gebeurt uitgesproken in Rudi van Dantzigs baanbrekende Monument voor een gestorven jongen, subtiel in Toer van Schayks meesterlijke verbeelding van Beethovens Zevende en belicht vanuit een actueel perspectief in IN FLUX, een wereldpremière van choreograaf Juanjo Arqués en componist (en Project Rembrandt-winnaar) Thomas van Dun. Luister sprak met de componist en de choreograaf die het beiden belangrijk vinden dat Het Nationale Ballet deze maand een programma rondom genderemancipatie en -identiteit uitbrengt. Juanjo: “Juist nu, nu je ziet dat waarden en verworvenheden waarvan we dachten dat ze inmiddels gemeengoed waren, overal ter wereld weer onder druk staan.” Thomas: “Ook zonder extravagant gekleed te gaan of opvallend gedrag te vertonen, word je in Amsterdam regelmatig voor ‘kankerhomo’ uitgemaakt. Dat is schrikken en zegt wel iets over de kant die we opgaan.”
Contrasten
Juanjo: “In een steeds verder polariserende wereld lijken we stappen terug te zetten. Qua lhbtqia+-rechten, maar evengoed wat betreft vrouwenrechten en mensenrechten in het algemeen.” Spelen met contrasten is daarom een belangrijk element in IN FLUX. “Je moet als choreograaf niet twintig minuten lang willen concurreren met grootse, dramatische muziek, want dan ga je ten onder. Ik vind het dus juist interessant om te kijken hoe en waar ik tegen Thomas’ compositie in kan gaan, hoe ik er met mijn dans een extra dimensie aan kan geven.”
Toegankelijk
Thomas: “Juist omdat ik toegankelijk wil zijn, heb ik – naast de hallucinante orkestratie-effecten en akkoorden die typerend voor mijn werk zijn – dit keer veel gewerkt met harmonie en melodie. Maar dat is niet iets wat vanuit het conservatorium heel erg wordt meegegeven, waardoor ik soms bang ben dat deze nieuwe compositie wellicht té zoet of sentimenteel geworden is. Dus is het goed om te weten dat er met Juanjo’s dans nu een extra laag aan toegevoegd wordt, die dat als het ware kan neutraliseren.”
Lees het complete artikel in de editie van Luister die 12 september verschijnt.
Monument is van 11 tot en met 28 september te zien bij het Nationale Ballet. Meer informatie: operaballet.nl