SZYMANOWSKI

Recensie SZYMANOWSKI, STRAVINSKY – Divertimento (Le Baiser de la fée), Suite Italienne (Pulcinella); Mythes, Trois Caprices de Paganini

SZYMANOWSKI, STRAVINSKY
Divertimento (Le Baiser de la fée), Suite Italienne (Pulcinella); Mythes, Trois Caprices de Paganini
Solenne Païdassi (viool), Frédéric Vaysse-Knitter (piano)
Aparte Music AP095 • DDD-72’
Uitvoering **** | Registratie *****

Stravinsky bewerkte zelf de piano-viool versies van het divertimento uit ‘Le baiser de la fée’ en de Italiaanse suite uit ‘Pulcinella’, samen met Samuel Dushkin. Dat levert onvervalst Stravinskyaanse kamermuziek op, zonder dat je ooit het gevoel hebt dat er iets oneigenlijks gebeurt. De keuze om juist deze twee sprookjesachtige stukken naast de al even feeërieke composities van Szymanowski te zetten pakt goed uit. Hoewel Szymanowski’s klankwereld natuurlijk uniek is, sluit deze qua sfeer toch wonderwel op die van de vroege Stravinsky aan. Een zekere verwantschap tussen de twee grootmeesters wordt daardoor voelbaar. Zowel in ‘Mythes’ als in de caprices naar Paganini toont zich de grootmeester. Ook hier staat het absolute centraal, de volmaakte verhouding tussen toon, harmonie en gewicht en duur van iedere toon ten opzichte van de anderen. Sprookjesachtig, zeker, maar tegelijk ook sereen en transparant. Szymanowski is dan wellicht iets barokker, hij gebruikt meer noten dan Stravinsky, die meesterlijk was in de volmaakte reductie. Al die gevoelens dankt u in deze opname overigens aan violiste Solenne Païdassi en pianist Frédéric Vaysse-Knitter. In hun elfenbos wordt Tinker Bell nooit eens lekker boos; het begrip subtiliteit wordt hier aldus prachtig tot aan de grens van het draaglijke gevoerd.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen