TARTINI

Recensie TARTINI, NARDINI – Arco Magno

TARTINI, NARDINI
Arco Magno
Marie Rouquié (barokviool), Jo­­sèphe Cottet (violoncello da spalla), Yoann Moulin (klavecimbel)
passacaille PAS 1063 • DDD-69’
Waardering: 9

Kan er nog iets toegevoegd worden aan alles wat we weten over de historische uitvoeringspraktijk? Los van wat muziek die her en der herontdekt wordt, lijkt het antwoord ontkennend. Toch moet het antwoord al luisterend naar Arco Magno, de cd van de Franse violiste Marie Rouquié gesecondeerd door Josèphe Cottet op violoncello da spalla en Yoann Moulin op klavecimbel een volmondig ‘ja’ zijn. Het jonge drietal pakt het werk van Giuseppe Tartini aan op een wijze die niet eerder gehoord is en nieuw licht werpt op de componist. De tijdgenoot van Bach en Vivaldi, die vanwege zijn bekende Duivelstrillersonate een van de grootste vioolvirtuozen van zijn tijd werd gevonden, schreef zo’n 200 concerten en nog eens meer dan 100 sonates, maar zijn werk wordt zelden uitgevoerd. Ten onrechte: met een uit Tartini’s tijd stammende verlengde strijkstok (vandaar Arco magno) en gevoed door een diepgaande studie van Tartini’s gewoontes aangaande ornamentatie laten de musici Tartini’s werk de muziek van Vivaldi naar de kroon steken. De Duivelstrillersonate ontbreekt, maar er valt genoeg te genieten zoals het duizelingwekkende ‘Adagio de Mr. Tartini’. Ook Tartini’s ster-leerling Pietro Nardini maakt in deze uitvoering indruk met zijn Sonata a violino solo e basso en een schijnbaar op zichzelf staand Cantabile in G groot. Een echte aanrader.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen