TITELOUZE

Recensie TITELOUZE – Les Messes retrouvées de Jehan Titelouze: Hymne, Magnificat & Pièces d’orgue Vol. 1

TITELOUZE
Les Messes retrouvées de Jehan Titelouze: Hymne, Magnificat & Pièces d’orgue Vol. 1
Ensemble Les Meslanges, Thomas Van Essen, Volny Hostiou, François Ménissier (orgel)
Paraty 918174 • DDD-69’
Waardering: 8

Nog niet zo lang geleden stond Jehan Titelouze (1563-1633) te boek als componist van uitsluitend orgelmuziek met geen enkele (bewaarde) mis op zijn naam. De recente ontdekking van maar liefst vier missen maakte van de organist uit Rouen op slag een van de belangrijkste componisten van liturgische vocale muziek van zijn tijd én de enige Franse organist van zijn generatie die ook vocale muziek schreef. Dat verklaart de vele keuzes die ensemble Les Meslanges voor de eerste opname van de missen moest maken. De combinatie van gezang met orgelmuziek van deze vermaarde polyfonist ligt voor de hand. Maar de contrapuntische orgelversetten van Pange Lingua en Magnificat Secundi Toni worden deze keer afgewisseld met gezongen faux bourdons van zijn tijdgenoot Jean de Bournonville, die samen met Titelouze’s missen werden gevonden. In Missa In Ecclesia komen er ook cornet en serpent bij, die de cantus en bassus verdubbelen. Ook in de Missa Sex Vocum Cantate wordt de polyfonie benadrukt door de instrumentale colla parte-ondersteuning. Basso continuo wordt daarentegen weggelaten. De verheven zuiver, door niets vertroebelde opname laat Titelouze als ware meester van de polyfonie horen, en creëert een voorbeeldig evenwicht in woord en klank, met verfrissende instrumentale bijdragen die de sfeer van de Franse kathedralen uit de tijd van Titelouze oproepen.
Olga de Kort-koulikova

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen