BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Révolution (Symphonies 1 à 5)

BEETHOVEN
Révolution (Symphonies 1 à 5)
Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall
Alia Vox AVSA9937 • SACD-2.51’ (3 cd’s)

Iedereen hoort ooit de Beethoven-symfonieën voor ’t eerst. Een ervaring die een diepe indruk achter kan laten. Veel dirigenten komen vanuit het oudemuziekrepertoire ooit voor ’t eerst aan Beethoven toe. Dat moet een opwindende ervaring zijn – in plaats van de gangbare evolutie in opeenvolgende generaties markeert Ludwig van Beethoven een revolutie – de heftigheid die daarbij hoort moet indruk maken op de luisteraar. Dat is wat Savall hier bereikt nu hij toe is aan het uitvoeren en opnemen van Beethovens symfonieëen, in het voetspoor van onder meer Norrington, Gardiner en Brüggen. De opwinding bij dirigent en musici is voelbaar, er wordt op het scherp van de snede gemusiceerd. Dit is geen onschuldig vermaak dit is menens. Voor de jonge musici, conservatoriumstudenten, die in het orkest een kwart van de posities bezetten tussen de meer ervaren professionals, moet het een geweldige leerervaring zijn geweest. In lijn met de vandaag de dag gangbare praktijk hanteert Savall vlotte tempi, Beethovens metronoomcijfers benaderend, maar niet extreem, in de Vijfde symfonie is Gardiner elk deel nog wat sneller, in de Eroica ontlopen ze elkaar nauwelijks. Savall is fel in de dynamische accenten, gul met zijn koperblazers, schallende hoorns en knallende pauken. Naast de altijd meer extraverte Eroica en de Vijfde symfonie biedt Savall in de Eerste, Tweede en Vierde nauwelijks een milder palet aan orkestrale expressie. Bij hem draait het om spanningsopbouw en contrastwerking. De langzame inleiding van de Vierde is een mooi voorbeeld, eerst ingehouden, dan heftig en luid (!) losbarstend. Beethoven weer nieuw, voer voor discussie. Savall slaagt er zeker in om met de opnamen van de eerste vijf van de symfonieën kwalitatief een positie in te nemen tussen de gevestigde namen.
Hans Quant