J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Sinfonia (instrumentale delen uit cantates BWV 12, 18, 21, 29, 31, 35, 42, 52, 75, 142, 146, 150, 152, 156, 169, 174, 182 en 196)

J.S. BACH
Sinfonia (instrumentale delen uit cantates BWV 12, 18, 21, 29, 31, 35, 42, 52, 75, 142, 146, 150, 152, 156, 169, 174, 182 en 196)
Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone
Decca 4782718 • CD-73’
Het is een aardig idee: een compilatie van de (vaak briljante) instrumentale deeltjes die Johann Sebastian Bach onder namen als sinfonia, sonata of concerto onderbracht in zijn cantate-oeuvre, in het algemeen als opening. Het zijn trouwens vaak omwerkingen van muzikale fragmenten uit andere werken, zoals een vioolpartita, een klavecimbelconcert, een Brandenburgs concert. Ze worden uitgevoerd door het Italiaanse ensemble Accademia Bizantina, onder aanvoering van organist Ottavio Dantone, die hier en daar prominent te horen is in energieke obbligato orgelpartijen. Het programma omvat negentien van die sinfonia’s, in een afwisseling van tempi: van presto naar adagio, van presto naar andante, van allegro naar grave. Een van de mooiste is de ontroerende sinfonia van de cantate ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’, prachtig van elegantie is de sonata van de cantate ‘Himmelskönig, sei wilkommen’; maar het ensemble speelt alle negentien nummers met evenveel overtuiging.

René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen