MONTEVERDI

Recensie MONTEVERDI – L’Orfeo

MONTEVERDI
L’Orfeo
met o.a. Montserrat Figueras (La Musica), Furio Zanasi (Orfeo), Arianna Savall (Euridice), Sara Mingardo (Messaggiera), La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall
Alia Vox AVS 9911 • SACD-1.54’

Zoals ook de andere cd-producties van Jordi Savall is ook zijn Monteverdi’s Orfeo – ‘Favola in musica’ – beeldschoon: een boekje in zes talen met zinvolle teksten en prachtige illustraties. Intrigerend dat het hier gaat om een liveproductie uit 2002. Savalls echtgenote, sopraan Montserrat Figueras, leefde toen nog. Een verantwoording waarom juist deze productie moest worden uitgebracht ontbreekt. Is het een eerbetoon aan Figueras? Als Musica – Frau Musica – zingt zij de proloog en is ze inclusief de instrumentale ritornellen bijna zeven minuten aan het woord. Langer dan wie ook. Zo mooi en wat jammer dat Musica niet meer terugkeert en we Montserrat niet meer horen. Wel is daar haar dochter de sopraan Arianna Savall Figueras (Eurydice). Ook mooi, maar nog jong en slechts een paar regeltjes. Naast moeder en dochter opereren een groep sterke zangers en Le Concert des Nations. Daarin nemen 12 de basso continuo voor hun rekening en spelen 26 de orkestpartijen. Ongetwijfeld een te grote bezetting voor de ruime kamer waarin Orfeo voor het eerst klonk. Te vaak klinken de blazers mat en lui. Zij compenseren dat gelukkig royaal aan het eind in het slotkoor en de Moresca.