CD 02_718

Recensie BRITTEN, KOSELLECK – The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band

BRITTEN, KOSELLECK
The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band
Edwin Rutten (tekst en verteller), City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Simon Rattle, Konrad Koselleck Big Band
Warner Classics 5054197209550 • DDD-51’

Net toen ik The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band met Edwin Rutten als verteller voor de eerste keer in mijn cd-lade had, kreeg ik het bericht dat een geliefde oom van mij was overleden. Hoewel het nieuws niet onverwacht kwam, was het in combinatie met de klanken van de cd een schok. Mijn oom Wim was namelijk mijn introductie tot de klassieke muziek, met alle gevolgen van dien. Hij liet mij als kleine jongen toe in zijn wereld en leerde mij omgaan met zijn platenspeler en grote koptelefoon waarin Prokofjevs Peter en de Wolf en ook Brittens Young Person’s Guide to the Orchestra verborgen zaten. Mijn fascinatie nam zulke grote vormen aan dat deze nog steeds niet is uitgewoed. Vandaar dat ik deze uitgave van The Young Person’s Guide niet geheel objectief kan beluisteren. Gelukkig is het een bijzondere uitgave. Niet alleen is Edwin Rutten inmiddels de grootste voorvechter van ‘klassiek voor kids’, hij is ook echt geestig en bovendien ruimdenkend. Vandaar dat hij er op stond om Brittens introductie tot het orkest, die hij al eerder uitbracht met het meesterlijke City of Birmingham Symphony Orchestra met Simon Rattle, uit te brengen in combinatie met een door Konrad Koselleck geschreven en door zijn band excellent gespeelde bigbandversie, met hetzelfde thema van Purcell als leidraad. Denkend aan mijn oom Wim werd ik weer kind en vond (en vind) ik het allemaal even geweldig. Vandaar de hoogste waardering. Niet zozeer omdat het allemaal perfect is, maar vooral omdat iedere ouder, grootouder, oom, tante een cd als deze in huis moet hebben en aan de kinderen van de wereld moet laten horen. Want in een tijd dat de waarde van kunst en cultuur zo onder druk staat, gun ik ieder kind meer dan ooit zijn of haar eigen oom Wim.