CD 40_727

Recensie DE RAAFF – Jaap van Zweden conducts De Raaff – Violin Concerto, Symphony No. 1 ‘Tanglewood Tales’

DE RAAFF
Jaap van Zweden conducts De Raaff – Violin Concerto, Symphony No. 1 ‘Tanglewood Tales’
Tasmin Little (viool) en Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden en Markus Stenz (deel 3 Symphony No. 1)
Et’cetera KTC 1593 • DDD-54’

De twee stukken op deze cd zijn illustratief voor de twee gezichten van Robin de Raaff. Het Vioolconcert staat voor een neoclassicisme met naoorlogse middelen. De details doen weliswaar soms avantgardistisch aan, met name in de schijnbaar fragmentarische vormen, de abrupte wendingen en de wijze van instrumenteren, maar de grote lijn heeft iets voorspelbaars, vooral in de snelle passages. De climaxen zijn vaak op grote afstand hoorbaar en het gevoel voor dramatiek geeft het concert iets tonaals. Ook de dialoog tussen solist en orkest past volledig in deze stijl. De symfonie daarentegen klinkt veel meer als een poging om met de avantgardistische ingrediënten een nieuwe vorm te maken die wel samenhang heeft maar veel onvoorspelbaarder is. Waar in het concert alle middelen ten dienste staan van een betrekkelijk traditionele cadans, is in de symfonie de nieuwe vorm het leidende principe, waardoor ook de details moderner aandoen. Ook al is de symfonie een enigszins onevenwichtig stuk, de beste momenten hebben de kracht van Bergs Drie orkeststukken en Carters Symphonia. Die nieuwe schitterende vorm inspireert de musici tot geweldige resultaten.
Emanuel Overbeeke