CD 77_728

Recensie DIVERSEN – Timeless Light – Estonian Cello Works

Timeless Light – Estonian Cello Works
Allar Kaasik (cello) & diverse musici
BIS Record BIS-1887 • SACD-81’

Cellist Allar Kaasik koesterde al langer de wens van een persoonlijk album, dat een licht zou werpen op de hedendaagse Estlandse muziek. Nu denkt u natuurlijk meteen aan Arvo Pärt en jazeker: de tachtigjarige is krachtig vertegenwoordigd met zijn Celloconcert Pro et contra (1966), een weerbarstige lappendeken van stijlen. Ook de bekende Erkki-Sven Tüür (1959) is van de partij. Maar namen als Galina Grigorjeva (1962) en Kuldar Sink (1942-1995) zullen niet bij elke Luister-lezer een lampje doen branden. Jammer, want het is fascinerende muziek – tijdloos ook, zoals de titel al aangeeft. Dat een sacrale sfeer overheerst, is niet verwonderlijk: Kaasik treedt regelmatig in kerken op, iets wat hem onder de Sovjet-autoriteiten niet echt voorthielp in zijn concertcarrière. Maar voor hem is muziek een volwaardig onderdeel van de liturgie. Daarom is er nogal wat kerkmuziek voor hem geschreven, in diverse bezettingen: cello en mannenkoor, cello en orgel, cello en gemengd koor. De cellosolo Gospodi, pomilui nas (Kyrie) van Sink verrast door de instrumentale effecten. De mystieke sfeer wordt nog versterkt door de ruimtelijke akoestiek. Aangrijpend zijn vier delen uit Seitsme linnu seitse und (Zeven dromen van zeven vogels) van Tõnu Kõrvits (1969), waar de grillige cello-acrobatiek (inclusief vleugelgeklepper met de strijkstok) wordt omlijst door de ragdunne, homogene zang (inclusief vogelgetsjilp en grommende octaafbassen!) van het State Choir Latvija. Een onalledaags album van topmusici, dat avant-garde en oosters-orthodoxie in zich verenigt.