CD 05_723

Recensie NEUKOMM – Requiem à la mémoire de Louis XVI; Marche funèbre i miserere mei Deus

NEUKOMM
Requiem à la mémoire de Louis XVI; Marche funèbre i miserere mei Deus
Clémence Tilquin (sopraan), Yasmina Favre (mezzosopraan), Robert Getchell (tenor), Alain Buet (bariton), Choeur de chambre de Namur, La Grande Écurie et la Chambre du Roy o.l.v. Jean-Claude Malgoire
Alpha Classics 966 • DDD-69’

Sigismund Neukomm (1778-1858) was waarschijnlijk de meest bereisde musicus van zijn tijd. Hij werd geboren in Oostenrijk, was kapelmeester in Sint-Petersburg en later bij het Portugese hof in ballingschap in Rio de Janeiro en hij woonde ook nog even in Afrika. Hij belandde in Parijs omdat hij om gezondheidsredenen afzag van een reis naar Noord-Amerika. Ondertussen was Neukomm in staat om ongeveer 2000 muziekwerken te componeren in allerlei genres, waaronder zo’n 50 missen. Al deze vruchten van een nijver componistenleven zijn volkomen vergeten, dus een opname van zijn Requiem uit 1813 is heel welkom. Het was eigenlijk opgedragen aan de nagedachtenis van Michael en Joseph Haydn, maar Neukomms broodheer Talleyrand gaf hem in 1815 de opdracht tot een Requiem voor Lodewijk XVI, die in 1793 geguillotineerd was. Hij trok dit werk uit de la, voegde een Offertorium toe, en klaar… En wat blijkt: deze muziek is verrassend goed. Neukomm componeerde een gedragen en imposant werk dat hier voortreffelijk wordt uitgevoerd. Ze hebben in Namen een heel goed kamerkoor, de solisten zijn zeer voor hun taak berekend, het orkest (koper!) staat als een huis, dirigent Malgoire heeft de zaak ferm in de hand en op de opname in de kapel van het Paleis van Versailles is ook al niks aan te merken. Een wereldpremière, die nieuwgierig maakt naar ander werk van deze lang verscholen toonvinder.
Gerard Scheltens