Menu Sluiten

SPAAN - Inland Long

Recensie SPAAN – Inland Long

SPAAN
Inland (Long; Thread; Four Gardens; Quicksand; Interior)
Igor Urruchi Salas (basklarinet),
Hans van Eck (bassboxen/live electronics),
Jos Zwaanenburg (fluiten/live electronics) Bart Spaan (electronics),
James Fulkerson (bastrombone/live electronics)
Et’cetera KTC 1580 • DDD-60’
Waardering: 9

Hoe omschrijf je in woorden wat je hoort? De muziek op deze cd roept beelden op van abstracte schilderkunst. Beweeglijke beelden. Videokunst wellicht. Zilverige grijstinten, en zwarten. Subtiele patronen, structuren die in lagen over elkaar heen schuiven of om elkaar heen roteren. Steeds het gevoel van aanzwellen en afnemen, inzoomen en uitzoomen, waarbij de details lijken op het geheel en het geheel rijk is aan detail. Soms duiken even herkenbare elementen op, een vogelgeluid, een flard van een menselijke stem. In Long (2011) speelt basklarinettist Igor Urruchi Salas lijnen over een web van klanken uit zogeheten bassboxen. Dit instrument werd gecreëerd door geluidskunstenaar Hans van Koolwijk. Trillingen in de lucht veroorzaakt door een basluidspre- ker worden door bamboefluiten omgezet in pulserende klanken. De elektronisch bespeelde speakers genereren zo een akoestisch geluid. Zo zijn ook Thread (2016) en Four Gardens (2013) een samensmelten van elektronische en ‘normale’ muziekinstrumenten. Respectievelijk fluit en bastrombone. Quicksand (2016) is een collage van eerder opgenomen geluiden. Ook Interior (2010) kwam op die manier tot stand. Spaan nam hiervoor geluiden op in het huis waar hij opgroeide en bouwde daarmee een nieuw huis uit tijd en klank. Een fraai document, klankschilderingen om helemaal in te verdwijnen.
Machiel Swillens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen