Lisanne Soeterbroek

Powervrouw Lisanne Soeterbroek: ‘Shining of her eyes’

Een powervrouw met overtuigingskracht, dát is de Nederlandse violiste Lisanne Soeterbroek. Ze is concertmeester van het Antwerp Symphony Orchestra en op 15 januari verschijnt Shining of her eyes, een album waarop ze Johann Sebastian Bach en Louis Andriessen speelt. “Dit stuk laat me alle hoeken van de kamer zien.”

Op Shining of her eyes, het album van Lisanne Soeterbroek dat binnenkort verschijnt, horen we de Tweede partita, de Derde partita en de Tweede sonate van Bach. Ook staan er twee korte, atypische werken van de Nederlandse componist Louis Andriessen op de cd én is Soeterbroek zingend te horen.

Lisanne Soeterbroek
Foto: Antwerp Symphony Orchestra & Vincent Callot

Nieuwe projecten voor Vespucci Kwartet

“Twee jaar geleden voelde ik sterk de behoefte om de partita’s van Bach te delen”, zegt Lisanne Soeterbroek. “Ik ben altijd nieuwe projecten aan het bedenken en uitvoeren, meestal voor mijn strijkkwartet, het Vespucci Kwartet. Ik kon terecht in het Meerpadkerkje, het kleinste kerkje van Amsterdam, vlakbij mijn huis in Noord, en heb daar drie avonden achter elkaar steeds één partita gespeeld. Elke partita duurt zo’n dertig minuten en ik plande het zo dat tegen het eind van het stuk de zon onderging en we eindigden bij kaarslicht. Het was intiem, het was intens. Bach kwam binnen, zowel bij het publiek als bij mezelf. Na die avonden wist ik dat ik er klaar voor was om een solo-cd op te nemen met werken van Bach.”

De taal van Bach

“Bach is voor mij als een taal. En die taal wil ik beheersen, die wil ik spreken. Als ik Bach speel, voelt het haast alsof de noten voorin mijn mond zitten. Een uitvoering is pas geslaagd als het publiek me verstaat en begrijpt wat ik wil zeggen met de muziek. Bij deze solowerken van Bach zijn de verschillende toonsoorten bepalend voor het karakter. De Derde partita is de enige die in majeur is geschreven. Het werk heeft iets lichts, iets beweeglijks, ook iets vluchtigs. De Tweede partita is veel aangrijpender, vooral het monumentale laatste deel Ciaccona, één van de mooiste en meest imponerende werken ooit voor viool gecomponeerd. Bach zou het hebben geschreven nadat zijn echtgenote was overleden. Soms kan Bachs muziek wat technisch aanvoelen, deze partita echter snijdt recht door de ziel.”

Alle hoeken van de kamer

De Tweede sonate van Bach is voor de violiste het ideale werk om de dag mee te beginnen. “Dit stuk laat me alle hoeken van de kamer zien. Als ik het gespeeld heb, voel ik me altijd weer fris en opgeruimd. Het is alsof je door een prachtig landschap reist en ontzettend veel ziet. En elke dag is het weer anders. Die sonate blijft verrassen!”

Lisanne Soeterbroeks Shining of her eyes

“Met een moderne twist verbinden de twee korte composities van Louis Andriessen de overgangen in toonsoort en karakter van de werken van Bach op een subtiele wijze”, zegt Lisanne. Zij heeft veel moderne muziek gespeeld en Andriessen is voor haar een inspirerend componist. “Zijn stukken die ik koos voor het album zijn echter veel meer romantisch dan modern. Harmonies uit Riddles is nog nooit eerder opgenomen. Song, het laatste deel uit zijn werk Xenia, is bekender. De tekst is geschreven door de Franse poëet Arthur Rimbaud. Hij was één van de eersten die experimenteerde met expressionistische dichtkunst en schreef over de meest bizarre onderwerpen.” Het lied gaat over de klinker ‘o’, Andriessen vertaalde de tekst naar het Engels. We horen de violiste tegelijkertijd spelen én zingen. “Vooral voor mijn ademhaling is dit gecompliceerd. Maar als het om grote uitdagingen gaat, sta ik altijd vooraan in de rij. Het is gelukt en ik ben trots op het resultaat.”

3.7/5 - (7 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen