Camiel Boomsma
Foto: Marieke Vos

5 vragen aan pianist Camiel Boomsma

Met zijn integere en poëtische spel weet Camiel Boomsma het publiek steeds weer te raken. En zo ook de redactie van Luister. Wij stellen de pianist 5 vragen over zijn jeugd, liefde voor Wagner en de coronatijd en vroegen hem een huiskamerconcert op te nemen. 

Hoe gaat het met jou, sinds de coronacrisis?

“Ik heb veel mooie recitals en kamermuziekconcerten moeten afzeggen, helaas, waaronder een grote tour door China. Toch gaat het goed. Ik probeer iedere dag met een voldaan gevoel af te sluiten door te studeren, schrijven, lezen of schilderen. Ik maak een podcast voor NPO Radio 4 en werk aan een audioboek. Als straks alles weer normaal is, kan ik hopelijk terugkijken op een vruchtbare tijd. Nu er minder van buitenaf komt, moet het meer van binnenuit komen. Dat de nabije toekomst van de culturele sector erg onduidelijk is, vind ik wel moeilijk. Door de crisis leeft het besef dat muziek en cultuur onontbeerlijk zijn wel sterker dan ooit. Ik hoop dat mensen dat vasthouden. Als ik zie hoeveel Duitsland in cultuur investeert, schaam ik me wel lichtelijk voor het karige Nederlandse beleid. We moeten cultuur veel meer verankeren in onze samenleving.”

Weet je nog dat we een tijdje terug 5 vragen stelden aan de getalenteerde componist Sarah Neutkens? In deze video speelt Camiel speciaal voor lezers van Luister haar stuk. ‘Rigel’ komt van Sarah’s plaat ‘Cumulus’. Die bevat acht nummers: zeven voor pianosolo en één voor piano en klarinet. De plaat is geproduceerd door Mathijn den Duijf en Mark van Bavel en gemasterd door Jean van Vugt. Veel luisterplezier! 

Waar komt die liefde voor klassiek vandaan? Ben jij opgegroeid in een muzikaal huishouden?

“Mijn ouders draaiden vroeger veel Wagner, Bach, Mozart en Chopin. Er klonk altijd klassieke muziek in huis. Mijn oma was een begenadigd amateurpianiste. Ze speelde Chopin en Liszt met veel inlevingsvermogen. Dat talent heb ik zeker geërfd. Als kind had ik er meteen een natuurlijk gevoel voor. Volgens mij zou klassieke muziek een prominente rol moeten spelen in het basis en voortgezet onderwijs. Neem het mee in het curriculum, zodat kinderen zien hoezeer het onderdeel is van onze geschiedenis.”

Je groeide dus op met veel klassieke helden. Als ik jouw naam google, kom ik vooral Wagners naam tegen. Waarom Wagner?

“Dat is een mooi verhaal. Liszts bewerking van Isoldes Liebestod was het eerste stuk dat ik speelde. Ik won er meteen twee prijzen mee. Daarna ben ik op zoek gegaan naar allerlei zeldzame bewerkingen van het stuk en luisterde ik veel naar de originele opera’s. Vanaf het begin voelde ik me verbonden met Wagners muziek. In 2013 nam ik mijn debuut-cd op met zijn transcripties. Wagner heeft een volledige wereld gecreëerd met zijn muziek. Elk leitmotiv staat voor een personage of zelfs een gevoel. De muziek, het verhaal en de symboliek zijn allemaal op een uitzonderlijk sterke manier met elkaar verbonden.”

Dus we kunnen stellen dat Wagner jouw grote voorbeeld is?

“Heel veel musici inspireren mij, maar een aantal heb ik altijd gezien als echte voorbeelden. De pianist Alfred Brendel is daar één van. Ik bewonder zijn ontwikkelingsproces en het feit dat hij grotendeels autodidact is. Ook pianist Leslie Howard, die een groot deel van zijn leven heeft gewijd aan het opnemen van alle pianowerken van Liszt, bewonder ik. Ik luister ook vaak naar opnames van oude meesters, zoals de zangers Gérard Souzay, Dietrich Fischer-Dieskau of naar dirigent Celibidache, met de symfonieën van Bruckner. Dat klassieke muziek een lange traditie kent, maakt de muziek niet stoffig. Muziek die tot diepere menselijke emoties spreekt, kan nooit stoffig zijn.”

Terugkomend op de coronacrisis. Wat ga je als eerste doen als dit allemaal weer voorbij is?

“Concerten bezoeken en spelen. En genieten van de vrijheid die er dan weer is.”

De vorige keer stelde Luister 5 vragen aan componist Sarah Neutkens. Lees hier meer over haar leven, werk en muziek.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen