AUBER

Recensie AUBER – La sirène

AUBER
La sirène
Jeanne Crousaud (sopraan), Dorothée Lorthiois (sopraan), Xavier Flabat (tenor) e.a., Les Métaboles, Orchestre des Frivolités Parisiennes o.l.v. David Reiland
Naxos 8.660436 • DDD-70’
Waardering: 6

Hier heb ik dus helemaal niets mee. De muziek an sich is ongelooflijk leuk, dat wel, maar eerlijk gezegd denk ik dat er veel meer eruit gehaald had kunnen worden. Het wil nergens sprankelen. La Sirène is een opéra comique in drie aktes en aangezien de opname van Naxos nog geen 70 minuten lang is, is het een en ander gesneuveld, dialogen voornamelijk. Niet dat ik daar rouwig om ben: mijn Frans is ontoereikend en er is geen libretto bijgeleverd. Maar ook de uitvoering kan mij niet echt bekoren. Jeanne Crousaud (de sirene) zingt uitstekend, zij haalt ook moeiteloos haar hoge noten, maar echt verleidelijk vind ik haar nergens. Nog meer moeite heb ik met de beide tenoren, af en toe klinken ze gewoon geknepen. Eerlijk gezegd heb ik de cd alleen maar afgeluisterd omdat het moest. Doodzonde, want het is de allereerste opname van het werk. Daniel-François-Esprit Auber (1782-1871) is sowieso niet een componist die we vaak tegenkomen en dat verdient hij niet. Vooralsnog is zijn naam voornamelijk bekend van La muette de Portici uit 1820 en dat ook nog eens omdat de opera een revolutie heeft ontketend. Het wachten is op een nieuwe Richard Bonynge die Auber weer op de rails kan zetten.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen