3 Bach – Nevermind
Goldbergvariaties BWV 988
Nevermind
Alpha Classics Alpha 1116 • 1u38’ (2 cd’s)
WAARDERING 10
De legende wil dat de Goldbergvariaties door Bach zijn geschreven voor zijn leerling Goldberg, die daar zijn werkgever mee in slaap moest spelen. Wat daar ook van waar is, een feit is dat deze stukken (een aria en een reeks variaties) tot de meest gespeelde behoren van Bachs nalatenschap. En niet alleen op klavecimbel en piano, maar door allerlei musici in allerlei combinaties: saxofoonkwintet, accordeon, jazztrio, barokorkest, koor met orkest, strijkkwartet, vioolsolo met orkest, twee piano’s, twee viola’s da gamba, piano met klavecimbel, en in bijna al die gevallen bleven de noten fier overeind.
En nu deze gedurfde versie, door het interessante Franse kwartet Nevermind, dat ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan de partituur virtuoos naar zijn hand zette voor de bezetting van traverso, viool, viola da gamba en orgel in afwisseling met klavecimbel. Een spannend avontuur, met vier musici die samen of in deelcombinaties de noten van Bach nieuwe kleuren geven, in briljante en speelse omspelingen of gevoelige samenklanken. En alweer wint de muziek van Bach het glansrijk van alle bedenkingen die je zou kunnen aanvoeren tegen zo’n drastische transcriptie.
RENÉ DE COCQ
Dit is een van de tienen uit Luister 788. Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.