BARBER

Recensie BARBER, BARTÓK – Pianoconcerten

BARBER, BARTÓK
Pianoconcerten
Keith Jarrett (piano), Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken o.l.v. Dennis Russel Davies, New Japan Philharmonic Orchestra o.l.v. Kazuyoshi Akiyama
ECM 2445 • DDD-59’
Uitvoering **** | Registratie ***

Op 24 januari 1975 gaf jazzpianist Keith Jarrett met enige tegenzin een concert in de Philharmonie in Keulen. De vleugel was te klein en niet naar zijn zin gestemd. Voor privé-gebruik lieten de technici van het label ECM een band meelopen. Het concert was zo succesvol, en de band van zo’n goede kwaliteit dat Jarrett na veel vijven en zessen toestond dat er een dubbelelpee mocht worden uitgebracht: The Köln Concert. Miljoenen exemplaren werden verkocht. Jarrett was dertig jaar en een beroemd man. Vele ECM-albums volgden, niet alleen met improvisaties maar ook met klassiek repertoire: Bach en Arvo Pärt, Hindemith en Hovhaness – en een handvol pianoconcerten van Mozart. Nu brengt ECM ter gelegenheid van Jarretts zeventigste verjaardag live-opnamen uit van twee kloeke pianoconcerten: het Derde van Béla Bartók en dat van Samuel Barber. Bartók werd opgenomen in de Congreshalle te Saarbrücken met het Rundfunk-Sinfonieorchester onder Dennis Russell Davies. Barber stamt uit 1985, met het New Japan Philharmonic Orchestra o.l.v Kazuyoshi Akiyama tijdens het Tokyo Music Joy Festival. Prima uitvoeringen in redelijke opnamekwaliteit waaraan Jarrett persoonlijke herinneringen koestert. Dat veel van zijn fans er ook zo over zullen denken ligt voor de hand, vooral door de sfeervolle geïmproviseerde toegift, ‘Nothing but a Dream’.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen