BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN, ­SCHUBERT – Pianosonate in G, op.31/1, Vartiaties en fuga in Es (Eroica Variaties), op.35; 16 Duitse dansen uit op.33, D783, Wanderer Fantasie op.15, D760

BEETHOVEN, ­SCHUBERT
Pianosonate in G, op.31/1, Vartiaties en fuga in Es (Eroica Variaties), op.35; 16 Duitse dansen uit op.33, D783, Wanderer Fantasie op.15, D760
Aaron Pilsan (piano)
Naïve V5385 • DDD-76’
Uitvoering **** | Registratie ****

Een kleine zoektocht op internet leert dat Aaron Pilsan nog geen eigen website heeft. Dat wordt dan hoog tijd: met dit opvallende debuut op de cd-markt zal de pas 19-jarige Oostenrijker door velen worden gezocht. In zijn sprekende vertolking van Beethovens Sonate in G combineert hij een vingervlugge sprankeling met een subtiele innerlijke drive en dynamiek, die welhaast Brendeliaans aandoet. Prachtig is zijn voortvarende tempokeuze van het langzame middendeel, dat ongehinderd voortkabbelt, maar juist in zijn ogenschijnlijke pretentieloosheid doel treft. In de Eroïca Variaties weet hij een natuurlijke verteltrant en agogiek aan te brengen, zónder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. In Schuberts Wanderer Fantasie zijn het zijn gevoel voor helderheid – nooit heb je het idee dat ook maar een nootje verloren gaat – sonoriteit en kleuring die het meest opvallen. Maar alles weloverwogen en genuanceerd. In Pilsan schuilt een meester-interpreet: hij verstaat de kunst om de noten alleen dát te geven wat ze nodig hebben. Een pianist om in de gaten te houden.
Maurice Wiche

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen