BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Complete Works for Piano and Violoncello

BEETHOVEN
Complete Works for Piano and Violoncello
Nicolas Altstaedt (cello), Alexander Lonquich (fortepiano)
Alpha Classics ALPHA 577 • DDD-2.25’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Ze vormden al vaak een duo op hedendaags instrumentarium, en voor hun complete Beethoven hebben Altstaedt en Lonquich nu de historische variant daarvan gekozen. De cellist heeft een kortere strijkstok genomen en darmsnaren en de pianist bespeeld een vleugel van Conrad Graf uit 1825. Hij voelt zich daar hoorbaar op thuis, misschien heeft hij dat aan zijn leermeester Paul Badura-Skoda overgehouden. Omdat een flink deel van Ludwig van Beethovens werken voor deze bezetting van voor of rond 1800 zijn kunnen we niet echt van tijdeigen instrumenten spreken. Daar gaat het ook niet om, de speelstijl is totaal niet historiserend. Wel gaat hem om een Beethoven waarin het tweetal zich met volle overgave stort, en waarbij soms uiterst fraaie timbres opklinken in een voordracht die overal plooibaar en gespannen is. De piano heeft meer te doen dan de cello, maar dat wisten we al. Bij zoveel muzikale verve, kleur en beweging als van dit duo is het onmogelijk, niet met ze mee te gaan. Toch is er één maar: als Altstaedt op de lage snaren aan het ronken gaat, komt er soms een té borstelig ruig geluid uit zijn Guadagnini, dat eerder stoort dan emotioneert.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen