Na twaalf jaar is Museum Geelvinck gedwongen haar vestiging in de catacomben van de Posthoornkerk in Amsterdam te sluiten. Deze ruimte bood onderdak aan een deel van de internationaal vermaarde Sweelinck Collectie – de belangrijkste collectie historische fortepiano’s in Nederland – en werd intensief gebruikt door fortepiano-studenten van het Conservatorium van Amsterdam. Om het verlies van de collectie te voorkomen en de mogelijkheid voor studenten om op een constructieve manier te studeren te waarborgen is geld nodig. Daarom initieerde Museum Geelvinck eerder aal een crowdfundingsactie. U kunt hier doneren aan dit belangwekkende initiatief.
Bezuinigingen
Sinds de verhuizing van het Conservatorium van de Van Baerlestraat naar het Oosterdok (2008), wordt de Sweelinck Collectie door Museum Geelvinck beheerd. Dankzij een financiële regeling met het Conservatorium, werd de collectie gehuisvest in een vestiging van het museum in de Posthoornkerk. Daar konden fortepiano-studenten en post-master fortepianisten het hele jaar door instrumenten uit de collectie bespelen; een belangrijke mogelijkheid voor hun studie, om verder te excelleren en voor hun creatieve ontwikkeling.
Onder druk van opgelegde bezuinigingen en gewijzigd overheidsbeleid, besloot eerder dit jaar de directie van het Conservatorium deze regeling te beëindigen. Daarmee werd niet alleen de bodem onder het behoud van de Sweelinck Collectie weggeslagen, maar verloren de conservatoriumstudenten en fortepianisten ook hun toegang tot deze voor Nederland unieke collectie bespeelbare historische klavierinstrumenten, waarmee de opleiding wereldwijd bekendheid genoot.
Toekomst
Museum Geelvinck, overvallen door deze beslissing, ondernam dit voorjaar direct actie. Voor De Kapel in het Amsterdamse Beatrixpark ontwikkelde het museum een plan voor een ‘broedplaats’ ten behoeve van studenten en afgestudeerde musici in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, oude muziek en traditionele niet-Westerse muziek. De Kapel werd echter kort voor de zomer toegewezen aan een organisatie voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Hoewel Museum Geelvinck hier alle begrip voor heeft, kon daardoor het voorgestelde plan niet gematerialiseerd worden.
Toch blijft dit concept de koers voor de toekomst: een Early Keyboard Heritage Hub in Amsterdam, naar voorbeeld van onder meer Zamus (Keulen), waar musici kunnen repeteren, zich ontwikkelen en optreden – in nauwe samenwerking met Museum Geelvinck, dat de instrumenten en de internationale inbedding verzorgt.
Europees perspectief
Intussen blijft het museum in Amsterdam zichtbaar dankzij de nauwe samenwerking met het Pianola Museum (Westerstraat 106). Daarnaast werkt Museum Geelvinck actief op Europees niveau om het levend erfgoed van historische klavierinstrumenten te beschermen; onder meer in samenwerking met Europa Nostra.
Oproep
Het vertrek uit de Posthoornkerk betekent een keerpunt. Museum Geelvinck wil de toegang van studenten en musici tot de instrumenten van de Sweelinck Collectie veiligstellen, maar kan dit niet alleen. Iedereen die dit levend erfgoed een warm hart toedraagt, kan bijdragen aan de crowdfunding op www.allesvanwaardeisweerloos.nl.
Voor structurele ondersteuning en duurzame oplossingen om de collectie veilig te stellen kunt u contact opnemen met Jurn Buisman van Museum Geelvinck, e-mail: buisman@geelvinck.nl, tel: 020-6390747