BONIS

Recensie BONIS – The Music of Mel Bonis

BONIS
The Music of Mel Bonis
Trio Alouette: Maria voor ‘t Hekke (mezzosopraan), Helene-Hilde Michielsen (fluit), Sylvia Wessels (piano)
Etcetera KTC1524 • DDD-52’

Mélanie (Mel) Bonis was een vrouwelijke Franse componiste die leefde van 1858 tot 1937. Ze had les van César Franck, studeerde met Debussy en Pierné, was een kind van een tijd waarin grote muzikale ontwikkelingen plaatsvonden. Haar muziek heeft nooit de bekendheid gekregen die ze graag had gehad. Er is sprake van een bescheiden Bonis-revival, zoals met deze cd door het Haagse Trio Alouette, bestaande uit mezzosopraan Maria voor ‘t Hekke, fluitiste Helene Michielsen en pianiste Sylvia Wessels. Bonis’ muziek is onmiskenbaar kundig opgetekend en charmant in haar eigenheid en vindingrijkheid. Ik sluit niet uit dat haar tragische leven – ze had een onmogelijke liefde, verloor haar jongste zoon en leed onder het feit dat ze geen fulltime componiste kon zijn – een rol speelt in de herwaardering van haar muziek. Deze uitvoering van haar beslist aangename, postromantische, toegankelijke muziek is betrokken en verdienstelijk. De opname geeft stem en instrumenten helaas niet veel ruimte, zowel zangeres als fluitiste intoneren regelmatig te laag, het nogal aanwezige vibrato van de fluitiste en de niet altijd even consistente zang onthouden de muziek differentiatie in kleur en expressie. Toch breekt deze uitgave een lans voor het werk van Bonis, zeker ook door de levendigheid van de muziek zelf.
Marjolijn Sengers