BONONCINI

Recensie BONONCINI – La conversione di Maddalena, oratorio Vienna 1701

BONONCINI
La conversione di Maddalena, oratorio Vienna 1701
Emanuela Galli (sopraan), Francesca Lombardi Mazzulli (sopraan), Marta Fumagalli (alt), Matteo Bellotto (bas), La Venexiana o.l.v. Gabriele Palomba (theorbe)
Glossa GCD 920944 • DDD-105’ (2 cd’s)
Waardering: 7

Giovanni Bononcini, bij leven beschouwd als een van de meest vooraanstaande componisten van Europa, componeerde zijn oratorium La conversione di Maddalena voor uitvoering in de Habsburgse hofkapel te Wenen tijdens de veertigdagentijd van 1701. Het libretto gaat over Maria Magdalena die, aangemoedigd door de personificatie van Amor Profano, geniet van de wereldlijke liefde en de aardse pleziertjes. Haar zus Marta daarentegen probeert samen met Amor Divino om Maria op het juiste pad te krijgen en haar te bekeren tot de hemelse liefde wat, hoe kan het ook anders, uiteindelijk slaagt. Het stuk is erg de moeite waard, met melodieuze en originele aria’s. De uitvoering op deze cd is heel aardig, met de lichtvoetige maar romige sopraan van Emanuela Galli in de hoofdrol. Marta Fumagalli neemt de rol van haar naamgenoot op zich met een prima techniek en overtuigende expressie. Van de vertolkers van aardse en hemelse liefde ben ik minder gecharmeerd; Matteo Bellotto’s coloraturen zijn ondermaats en de stem van de jonge Francesca Lombardi Mazzulli heeft weliswaar potentie maar is nog te onevenwichtig. La Venexiana speelt een slanke maar goede instrumentale begeleiding, aangevoerd vanachter de theorbe door Gabriele Palomba. Dit is vooralsnog de enig beschikbare integrale opname van dit oratorium.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen