BUXTEHUDE

Recensie BUXTEHUDE – Opera Omnia XIV

BUXTEHUDE
Opera Omnia XIV
O.a. Je höher du bist – Herr, wen ich nur dich habe – ich bin die Auferstehung und das Leben Miriam Meyer, Siri Karoline Thornhill, Bettina Pahn, Dorothee Wohlgemuth (sopraan), Jörg Dürmüller (tenor), Klaus Mertens (bas), Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman
Challenge CC72253 • DDD-70’


Aanstekelijk plezier in musiceren is een kenmerk van alles wat Ton Koopman en zijn medemusici en zangers doen. Misschien dat het daarom lijkt alsof Klaus Mertens in het eerste stuk op dit Buxtehude-deel niet Je höher lijkt te zingen maar iets als Die Hühner, waarna de sopranen als frisse kippetjes invallen. Zo is het natuurlijk niet, maar in wezen hebben alle acht hier verzamelde stukken iets lichts. Zelfs Bedenke Mensch das Ende is na een waardig instrumentaal begin vocaal gezien lichtvoetige muziek. Afwisselend gaat het hier om vocale concerten, aria’s en cantates, al gebruikte Buxtehude die term niet. De bezetting vraagt om een tot drie zangers, strijkers en continuo en in het geval van Ich bin die Auferstehung zijn daar een zink, trompetten, dulciaan en een geïmproviseerde paukenpartij aan toegevoegd. Zoals al gezegd, alle muziek is tekstueel ernstig genoeg, maar muzikaal uiterst aansprekend, zonder het barokke woelen in emoties waar voorgangers als Schütz of Schein toe neigden. Stichtelijk vermaak voor Buxtehudes Abenmusiken kortom, en voortreffelijk uitgevoerd.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen