BUXTEHUDE

Recensie BUXTEHUDE – Sonatas with Cornett

BUXTEHUDE
Sonatas with Cornett
Le Concert Brisé
Accent ACC 24291 • DDD-63’
Waardering: 8

Vier fraaie triosonates van Buxtehude worden uitgevoerd in de bezetting kornet en baroktrombone met het Felsberg-orgel van de Église Saint-Paul in Lausanne, een mooi ‘authentiek’ klinkend, in 1986 gebouwd instrument in Schnitger-stijl. Eigenlijk gaat het om muziek voor viool, altviool en basso continuo, maar kornetspeler William Dongois heeft bewerkingen gemaakt, zoals toen gebruikelijk bij barokmuziek. Hij pretendeert niet met musicologisch ‘correcte’ arrangementen te komen, maar schrijft dat hij een plausibele kijk wil geven op wat misschien de praktijk was in Buxtehudes tijd. Omdat de componist hield van de kornet als begeleider van zijn koorwerken, heeft Dongois zeker een punt. Hoogtepunt zijn de gevarieerde, melodieuze en expressieve sonates BuxWV 255, 262, 252 en 272, vol mooie en onverwachte harmonische wendingen, die worden afgewisseld met een fuga in C en koraalpreludes voor orgel, waaronder drie versies van ‘Nun lob, mein Seel, den Herren’. Akoestisch klinkt de combinatie van het orgel met de beide blazers helder, evenwichtig en sfeervol daar in die kerk in Lausanne, dus als luisteraar laat je je graag overtuigen. Waarom de al in 2005 gemaakte opname nu pas wordt uitgebracht, is niet duidelijk. Dat had best veel eerder gemogen.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen