CALDARA

Recensie CALDARA – Trio Sonatas (sonates op.1 nos. 4-6 en 12, op.2 nos. 2, 4, 8 en 11; Chaconne op.2 no.12)

CALDARA
Trio Sonatas (sonates op.1 nos. 4-6 en 12, op.2 nos. 2, 4, 8 en 11; Chaconne op.2 no.12)
Amandine Beyer en Leila Schayegh (viool), Jonathan Pešek (cello), Jörg-Andreas Bötticher (klavecimbel en orgel), Matthias Spaeter (luit)
Glossa GCD 922514 • DDD-72’
Waardering: 10

De Venetiaanse musicus Antonio Caldara (ca. 1670-1736), vooral bekend geworden met zijn vocale werken op iets gevorderde leeftijd, begon zijn officiële loopbaan als componist met de gedrukte uitgaven van een aantal triosonates (voor twee violen en continuo): opus 1 in 1693 en opus 2 in 1699. Hij trad daarmee in de voetsporen van de over heel Europa gevierde Arcangelo Corelli, maar toonde, zo jong als hij nog was, een eigen signatuur. Met heel zorgvuldig gebruik van glijdende harmonieën, en een feilloos gevoel voor melodie, produceerde hij meesterwerkjes van subtiele kamermuziek. Een keuze uit die twee bundels wordt hier gepresenteerd door de violistes Amandine Beyer en Leyla Schayegh, beiden opgeleid aan de fameuze Schola Cantorum Basililiensis (Bazel) en daar inmiddels ook actief als docent. Ze worden bijgestaan door bevriende collega’s: Jonathan Pešek (cello), Jörg-Andreas Bötticher (klavecimbel en orgel) en Matthias Spaeter (liuto attiorbato, een Italiaanse barokluitvariant met dubbele bassnaren). Een beeldschone productie, die wordt afgesloten met een mooi saluut aan Corelli: Caldara’s variant op diens Ciaccona, als Chiacona deel uitmakend van zijn opus 2, en in het verloop van baslijnen herinnerend aan de beroemde Canon van Pachelbel.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen