Componiste Jasmine Karimova op zoek naar pure magie

Jasmine Karimova Foto: Wouter le Duc

Het zal voor insiders geen verrassing zijn; Jasmine Karimova heeft de Wonderfeel Keep an Eye Production Prijs gewonnen. Op vrijdag 4 juli gaat haar winnende compositie Boomverzen tijdens de eerste dag van het festival Wonderfeel op Landgoed Groeneveld in Baarn in première. Saillant detail: ze schreef het multidisciplinaire werk samen met haar negenjarige zusje Mira. “Ze is heel kritisch en heeft een hele eerlijke, directe blik.”

Intrigerende ep’s

De in Tadzjikistan geboren en Australië opgegroeide Jasmine Karimova (27) timmert al enige jaren in Nederland aan de weg. Tegenwoordig studeert ze compositie aan het Conservatorium van Amsterdam in het land waar ze als jonge tiener kwam wonen. Maar al eerder viel ze op met intrigerende ep’s als From the Womb en The Open Breast. De milde kruising tussen de betere popsong en klassiek geconstrueerde instrumentatie en logica deed ongetwijfeld ook de jury voor de Keep an Eye Productie Prijs met onder andere componist des Vaderlands Anne-Maartje Lemereis overstag gaan. Sterker nog: de in samenwerking met Wonderfeel ingestelde prijs ging unaniem naar Jasmine Karimova die volgens de jury met kop en schouders boven de andere inzendingen uitstak. “Het is geweldig om op deze wijze erkend te worden en de kans te krijgen om een nieuw stuk te maken”, zegt de bescheiden componiste.

Metafoor

Met de prijs kon de componiste een ambitieus idee realiseren dat verder reikt dan ‘gewoon’ een nieuw werk. “Het is een muzikale meditatie over de levenscyclus van een boom, een metafoor voor het leven van de mens”, legt Karimova het idee achter het werk kort uit. ‘Het begint en eindigt onder de grond, waarbij trouw aan het idee van de meditatie de adem van de musici leidend is. Het werk wordt allengs fysieker en volgt het groeiproces van de mens.” Ze schreef en bedacht het werk voor contrabas, cello, fluit en klarinet, samen met haar (half)zusje Mira. De componiste en haar negenjarige zusje zijn de gidsen, de vertellers, bij deze introspectieve reis die verder wordt aangekleed door beeldend kunstenaar Johannes Offerhaus. Zijn ‘boomtent’ voorziet een enkele boom op het terrein van een halo van licht.

 

Gevoelsruimte

“Mijn zusje was ook de belangrijkste inspiratie”, zegt Karimova over Boomverzen. “Ze is oud genoeg om op eigen benen te staan en gezegend met een arrogante naïviteit, een sfeer die je terugziet in de lente wanneer alles ontspruit en tot bloei komt. Met de volwassenheid komt daarna de stevigheid, maar ook de zwaarte. Uiteindelijk verliest een boom, de mens, zijn bladeren en keert hij weer terug naar de aarde. Ik probeer in mijn composities verder te denken dan louter de noten. Ik wil een onzichtbare ruimte creëren en mensen letterlijk dichter bij de natuur en bij zichzelf brengen.” De installatie van Johannes Offerhaus helpt daarbij. “Zijn werk omhelst de boom  en creëert een gevoelsruimte . het is een ‘boomtent’, een doek om de boom heen, waarin en onder een deel van het publiek zit. Ik beschouw het als een soort kerkje.”

Liefde

Voor Karimova was het in zekere zin logisch om samen met haar zusje Mira te werken. “Ik ben de oudste van de vier (half)zussen. Ze zijn voor mij een bron van inspiratie om een beter mens en een betere componiste te worden. Mira is heel kritisch en heeft een hele eerlijke, directe blik. We hebben het werk samen bedacht en ze heeft geholpen met het schrijven van de tekst. Ik vind het mooi om op deze wijze de liefde voor muziek te delen en door te geven.”

Toewijding

Die liefde voor muziek was er al heel jong bij Jasmine Karimova. Haar moeder, die uit het leven stapte toen Karimova nog een jong meisje was, had een praktijk als klassiek pianiste. Ook Jasmine Karimova zat al jong achter de toetsen en zong graag. Daarmee vertelde ze vooral eigen verhalen. Ook acteerde en schilderde ze graag. “Ik wist niet dat je componist kon worden. Ik heb mijn moeder maar kort gekend en de klassieke muziek zat niet in mijn genen. Vandaar dat ik in eerste instantie in de popwereld begon. Maar hoe zelfbewuster ik werd van mijn eigen klank, hoe verder ik van de popmuziek af kwam te staan. Ik vind een goede melodie nog steeds belangrijk en ik wil het publiek ook nog steeds ‘entertainen’, een element dat verder van de klassieke muziek dan van de popmuziek staat, maar mijn taal is anders geworden. Ik richt mij meer op texturen, op klinkende stilte, op de instrumentatie van trillende blaadjes, Ik wordt nog wel eens schilder of acteur genoemd, maar dat ben ik niet. Om je zo te noemen moet je naar mijn idee een complete toewijding tot het vak hebben. Die toewijding, die wil het ambacht te beheersen, heb ik vooral als het om componeren gaat.”

Verhalen

En met die toewijding wil ze het liefst muzikale verhalen blijven vertellen die mensen verbinden, mensen dichter bij de natuur, bij zichzelf en bij elkaar brengen. “Ik heb in deze nog vele dromen en wil ze stiekem ook allemaal waarmaken. Er staan nog opera’s op mijn lijst, verhalen over sterke vrouwen. Daarnaast heb ik lang gedanst en lijkt een ballet schrijven mij geweldig. Dat is het mooiste: verhalen vertellen waarbij verschillende disciplines zich verenigen. Dan kom je het dichtst bij pure magie.”

Vrijdag 4 juli 2025 (16.15 uur en 18.00 uur)

Wonderfeel, Landgoed Groeneveld, Baarn

Première Boomverzen van Jasmine Karimova

Jasmine Karimova – verteller

Mira Karimova – verteller

Elise Tossens – fluit en piccolo

Jarred Mattes – klarinet en basklarinet

Emma Warmelinck – cello

Frances Inzenhofer – contrabas.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen