J.S. Bach – De Apocalyps is een coproductie van OPERA2DAY & de Nederlandse Bachvereniging Persfotografie: Marco Borggreve MUZIEK Johann Sebastian Bach, Panos Iliopoulos LIBRETTO Thomas Höft SCENARIO EN REGIE Serge van Veggel MUZIKALE LEIDING Hernán Schvartzman SCENOGRAFIE Herbert Janse LICHTONTWERP Uri Rapaport TECHNISCH PRODUCENT Ronald Tebra KOSTUUMS Mirjam Pater HAAR & MAKE-UP Pilo Pilkes ARTISTIEK LEIDER NEDERLANDSE BACHVERENIGING Shunske Sato

De opera die Bach nooit schreef

Kijkend naar zijn dramatische en emotionele passies en cantates, kun je je voorstellen dat J.S. Bach ook een fantastische operacomponist zou zijn geweest. Dat was er ook bijna van gekomen: Bach solliciteerde naar een baan in Dresden met een van de meest prominente operahuizen van het land. Uitgedaagd door die gedachte creëerden OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging ‘de opera die Bach nooit schreef’. Met succes: “OPERA2DAY, once again, has contrived a brilliant new opera,” schreef Arts Talk Magazine. De ‘volbloedopera’ (NRC) ontving van 82% van het publiek vijf sterren.

Voor het plot werd gekozen voor het waargebeurde verhaal van de Nederlander Jan van Leyden. Deze acteur, kroegbaas en kleermaker werd in de zestiende eeuw leider van een beweging van Wederdopers die verkondigde dat de wereld ten onder zou gaan. In het Duitse Münster stichtte hij een heilstaat die radicaliseerde tot een dictatuur en tot een bloedig einde kwam: de kooi waarin Jan van Leydens lichaam na zijn executie door de katholieke machthebbers werd tentoongesteld ter afschrikking hangt nog steeds aan de Lambertikerk in Münster. We volgen Jan vanaf zijn initiële bevlogenheid, via zijn even flamboyante als meedogenloze koningschap, tot aan zijn laatste biecht in de dodencel. We beleven daarmee van binnenuit hoe de tijdloze mechanismen van populisme, polarisatie en radicalisering hun werk doen. Hoe had het zo ver kunnen komen?

Voor J.S. Bach – De Apocalyps gebruikten scenarist en regisseur Serge van Veggel, librettist Thomas Höft, en barokspecialist en componist Panos Iliopoulos de indringende, overrompelende en emotionele muziek van J.S. Bach om tot een ware doorgecomponeerde opera te komen inclusief recitatieven, koren en aria’s: “even simpel als gedurfd” (NRC).

Wie ooit de Matthäus-Passion heeft gehoord weet hoe theatraal Bachs muziek is zonder enige enscenering. Met dit nieuwe meeslepende verhaal, een ‘visually impressive’ (Arts Talk Magazine) enscenering, een uitmuntende cast en de “fantastische begeleiding door [het koor en orkest van] de Nederlandse Bachvereniging” (de Volkskrant), is de muziek van J.S. Bach te horen én te zien als nooit tevoren in een unieke combinatie van nieuw en oud die “volledig past in de traditie van OPERA2DAY” (Place de l’Opera). Dit Haagse operagezelschap baseert elke voorstelling op de pijlers van goede muziek, een goed verhaal én relevantie voor de dag van vandaag en boekte eerder al successen met producties zoals Vivaldi – Dangerous Liaisons en Opera Melancholica. Gecombineerd met de Nederlandse Bachvereniging, het zeer vooraanstaande Bachensembles dat zich al sinds 1921 met hart en ziel inzet om Bachs muziek met de wereld te delen, belooft de opera een unieke ervaring te worden.

Na de zeer succesvolle première maar in verband met CoViD afgelaste tournee in 2022, is J.S. Bach – de Apocalyps vanaf 17 januari 2024 eindelijk door het hele land te zien.

 

5/5 - (1 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen