DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – Agrippina (aria’s van Graun, Händel, Mattheson, Orlandini, Perti en Porpora)

DIVERSEN
Agrippina (aria’s van Graun, Händel, Mattheson, Orlandini, Perti en Porpora)
Ann Hallenberg (mezzosopraan) & Il Pomo d’Oro o.l.v. Riccardo Minasi
Deutsche Harmonia Mundi 88875 05598-2 • DDD-75’
Waardering: 9

Je moet er maar opkomen: een album vol barokaria’s, geheel gewijd aan de historische figuur van Agrippina. Wie was Agrippina ook alweer precies? Het antwoord daarop is niet eenduidig, want er leefden tenminste drie bekende Agrippina’s; overigens alledrie lid van dezelfde Romeinse probleemfamilie waarbinnen intrige en moordlust hoogtij vierden. Ann Hallenberg doorspitte archieven in zowel Europa als de VS, op zoek naar barokopera’s waarin een Agrippina aan het woord komt. Het resultaat is een bloemlezing van zestien aria’s, waarvan er nota bene twaalf nu voor het allereerst zijn vastgelegd op een geluidsdrager en daarmee voor de vergetelheid behoed. Afgezien van deze lovenswaardige daad voor nakomende generaties is Ann Hallenberg natuurlijk ook nog eens een fantastische zangeres, die zich bovendien omringd weet door een elegant en stijlbewust begeleidend Il Pomo d’Oro. Met aanstekelijke bravoure gooit ze haar lenige stem in de duizelingwekkende coloraturen van ‘Mi paventi’ (uit Grauns ‘Brittanico’) en ‘Tutta furie’ (uit Orlandini’s ‘Nerone’). Maar het diepst raakt ze mij in meer introverte aria’s, zoals die uit Porpora’s ‘L’Agrippina’ en het zielsnijdende ‘Rimembranza crudel’ uit Telemanns ‘Germanicus’. Bij dit alles blinkt Hallenberg niet alleen vocaaltechnisch uit, maar ook in de steeds wisselende nuancering qua kleur en temperament.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen