DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – Musique? (Modern and electro-acoustic works for harpsichord)

DIVERSEN
Musique? (Modern and electro-acoustic works for harpsichord)
Mahan Esfahani (klavecimbel)
Hyperion Records CDA68287 • DDD-80’
Waardering: 9

Er zijn nog steeds puristen die menen dat ‘historische’ instrumenten als het klavecimbel en de luit zich bij de oude muziek moeten houden en niet passen bij de taal en esthetiek van vandaag de dag. En dat terwijl György Ligeti met zijn Continuum in 1968 al bewees dat een instrument als het klavecimbel ook tegenwoordig nog een toevoeging is. Gelukkig vindt de Iraans-Amerikaanse klavecinist Mahan Esfahani dat ook. Na een avontuur bij Deutsche Grammophon, dat een mooie Goldbergvariaties opleverde, keerde hij terug naar Hyperion. Waarschijnlijk omdat hij daar de ruimte kreeg om ook zijn moderne, ietwat provocerende kant te laten horen. Het resultaat is een cd met de uitdagende titel ‘Musique’? waarop Esfahani overtuigende werken voor klavecimbel en (soms) elektronica van Toru Takemitsu, Henry Cowell, Kaija Saariaho, Gavin Bryars, Anahita Abbasi en Luc Ferrari verenigt. Het oudste werk is de effectieve Set of four uit 1960 van Cowell, het jongste Intertwined Distances uit 2018 voor klavecimbel en elektronica van de Iraans-Amerikaanse componiste Anahita Abbasi. Een naam om te onthouden, want het is meteen het meest indrukwekkende werk van de cd. Een werk dat met zijn spel van afstand en nabijheid tussen geluiden onderling en tussen geluid en waarnemer ook nog eens relevant is voor deze tijd, en dat een indrukwekkende explosie van klanken vormt. Ferrari’s verrassend rockende en overdonderende Programme commun – Musique socialiste? is daarna een mooie afsluiting.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen