DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – Sempre libera (muziek van o.a. Donizetti, Bellini, Delibes, Puccini, Offenbach en Verdi)

DIVERSEN
Sempre libera (muziek van o.a. Donizetti, Bellini, Delibes, Puccini, Offenbach en Verdi)
Miah Persson (sopraan), Katarina Karnéus (mezzo-sopraan), Andrew Staples (tenor), Swedish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Daniel Harding
BIS 2112 • SACD-67’
Uitvoering **** | Registratie ***

Alhoewel de Zweedse sopraan Miah Persson vooral naam gemaakt heeft als Mozart-vertolkster, gooit ze zich hier volledig in het Italiaanse en Franse repertoire van de negentiende eeuw en doet dat lang niet slecht. Er zit geen bepaalde lijn in haar programma dat een aantal populaire nummers verenigt en haar de kans geeft haar vocaal talent te illustreren. Misschien omdat de opname ook enigszins gelinkt is aan enkele publieke concerten, volgt op Violetta’s luid bejubelde ‘Sempre libera’ uit Verdi’s ‘La traviata’, enigszins als toemaatje, Puccini’s ‘O mio babbino caro’. Perssons heldere, lyrische sopraan heeft een jeugdig timbre. Ze kan zonder moeite de gevoelens, verzuchtingen en wensen van Bellini’s Giulietta en Gounods Juliette, Bizets Micaëla of Donizetti’s Norina geloofwaardig stem geven. Met de mezzo-sopraan Katarina Karnéus brengt ze onder meer het (door reclamegebruik zo populaire) bloemenduet uit ‘Lakmé’ van Delibes. Een ontdekking is een aria van de titelheldin uit ‘Madame Chrysanthème’ van André Messager, een Franse tegenhanger van Puccini’s ‘Madama Butterfly’ . Alles samen biedt deze cd een vol uur aangenaam, gevarieerd , misschien wat oppervlakkig luistergenot dankzij de mooie stem van Miah Persson. Goed ondersteund door het Zweeds Radio Symfonieorkest dat onder leiding van Daniel Harding ook solistisch te horen is.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen