DUTILLEUX

Recensie DUTILLEUX, LEDOUX – D’ombres

DUTILLEUX, LEDOUX
D’ombres
Élodie Vignon (piano)
Cypres Records CYP4658 • DDD-56’
Waardering: 10

De Franse pianiste Élodie Vignon (1984) is een openbaring. Ze kan een puls hoorbaar maken in schijnbaar pulsloze muziek (het tweedelige werk Surgir van Claude Ledoux), speelt een redelijk bekend werk alsof het nog onbekend is en voor zijn status afhankelijk is van de allerbeste uitvoering (de Sonate van Henri Dutilleux) en maakt de overeenkomst duidelijk tussen de bekende en onbekende stukken van Dutilleux (zijn Trois préludes). Haar dynamische bereik en virtuositeit zijn enorm en altijd dienstbaar aan haar gevoel voor structuur. In haar gevoel voor drama en architectuur maakt ze terecht geen onderscheid tussen meer tonale en meer atonale stukken. Ze kan stukken die snel lijden onder een minder dan ideale uitvoering (van Ledoux) beter maken dan ze zijn, ze maakt de Préludes van Dutilleux die alleen de avant-garde freaks kennen net zo spannend als de vaker gespeelde Sonate en behandelt de sonate terecht als een groots expansief meesterwerk in de traditie van de grote werken van Beethoven, Brahms, Chopin, Schumann en Liszt. Haar grootste kracht is dat zij niet valt voor clichés inzake nationale identiteit in muziek; zou ze het wel hebben gedaan, dan was Ledoux slechts een redelijke componist en waren de Préludes meer van een zoeker dan van een vinder. Eerst is er de persoonlijkheid, daarna is er invulling met selectieve gebruikmaking met nationale en tijdgebonden middelen. Elke componist wil zo’n vertolker.
Emanuel Overbeeke

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen