DVOŘÁK

Recensie DVOŘÁK – Requiem op.89

DVOŘÁK
Requiem op.89
Collegium Vocale Gent, deFilharmonie o.l.v. Philippe Herreweghe
PHI LPH016 (2CD) • DDD-1.34’
Uitvoering **** | Registratie *****

Alweer nummer 16 van PHI, het eigen label van Philippe Herreweghe. Hoewel barokspecialist bij uitstek, ontfermde Herreweghe zich met zijn Collegium Vocale Gent ook over laatromantici als Brahms en Mahler. In 2013 verscheen al zijn veelgeprezen opname van Dvoráks Stabat Mater. Antonín Dvorák schreef zijn Requiem niet als artistieke sublimatie van rouw over een persoonlijk verlies, het was eerder een zelftest van zijn vakmanschap. De maestro was van mening dat dit Requiem zijn Stabat Mater zelfs overtrof, zoals hij in 1890 liet weten: ‘Ik ben ervan overtuigd en hoop dat ik erin geslaagd ben één of meerdere schreden voorwaarts te hebben gezet na mijn Stabat Mater.’ Sommige geven hem in zoverre gelijk, dat het Requiem compositorisch hechter doortimmerd is, met gebruikmaking van een Leitmotiv. Of het werk daardoor ook sterker ontroert, moet ieder voor zichzelf uitmaken. Onversneden romantiek viert hoogtij op deze cd, met de innig vibrerende solokwartetten (‘Domine Jesu Christe’) en de schitterende en uitgekiende koorzang van het Collegium Vocale. Het ‘Agnus Dei’ wordt uitermate delicaat voorgedragen, door zowel koor en orkest enerzijds als de solisten Ilse Eerens, Bernarda Fink, Maximilian Schmitt en Nathan Berg anderzijds. Herreweghe zorgt wederom voor een even aandachtige als gedreven interpretatie, waarin de spanningsboog geen moment inzakt.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen