DVORÁK

Recensie DVORÁK – Vioolconcert – Romance voor viool en orkest – Vier romantische stukken voor viool en piano

DVORÁK
Vioolconcert – Romance voor viool en orkest – Vier romantische stukken voor viool en piano
Hrachya Avanesyan (viool), Marianna Shirinyan (piano), Sinfonia Varsovia o.l.v. Augustin Dumay
Fuga Libera 588 • DDD-62’
Echt populair is het vioolconcert van Antonín Dvorák nooit geworden. Wellicht is de avontuurlijke, ietwat rapsodische opzet van met name het eerste deel daar debet aan: zonder inzicht en creativiteit van de musici kan het verzanden in een onsamenhangend geheel. De Armeense violist Hrachya Avanesyan kan helaas niet op die kwaliteiten betrapt worden. Integendeel: hij presenteert het openingsdeel als een schoolse etude. Ook het vervolg blinkt niet uit in fantasie en verrassing. Het minste is de finale – een kruisbestuiving van Slavische dansen – die hier in een te traag tempo sprankeling en lichtvoetigheid ontbeert. De Romance biedt weinig verbetering: brave lijnen, weinig vervoering. Eigenlijk beidt het slotdeel (Larghetto) uit de Vier romantische stukken het beste van deze cd, maar hier klinkt de begeleidende piano hinderlijk op de voorgrond. Volgens de warrige tekst uit het boekje (in het Nederlands vertaald) werd dit stuk in 1887 voor deze bezetting gearrangeerd maar ging het in 1877 in première. Vreemd. Over de spel- en grammaticale fouten zullen we het dan maar niet hebben.

Maurice Wiche

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen