EBERL

Recensie EBERL – Pianoconcert in Es, op. 40 – in E, op. 32.

EBERL
Pianoconcert in Es, op. 40 – in E, op. 32.
Paolo Giacometti, Riko Fukuda (fortepiano), Die Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens
CPO 777 354-2 • DDD-62’
Anton Eberl (1765-1807) is vooral bekend geworden als de man van wie een aantal composities gepubliceerd werd onder de naam Wolfgang Amadeus Mozart. Eberl zelf vond dat vreselijk, maar blijkbaar kon hij er weinig tegen doen. Hij staat ook bekend als degene wiens symfonieën door tijdgenoten hoger werden aangeslagen dan die ‘rommelige’ Eroïca van Beethoven. Zulke anekdotische misverstanden zullen hebben bijgedragen tot de vergetelheid waarin zijn composities verzeild zijn geraakt. Tijd dus om eens goed te luisteren naar Eberls werk, en dan is deze cd een uitstekende introductie. Deze pianoconcerten zijn van omstreeks 1803 en tonen een Eberl die zich sinds de tijd van Mozart heeft ontwikkeld. Hij hanteert de stijl van zijn tijd en is te typeren als een van de vele overgangsfiguren tussen het Weense classicisme en de vroegromantiek. Deze muziek van een krachtig componist ‘in his own right’ kan zeker op zichzelf staan. Eberl wordt daarbij ook geholpen door de voortreffelijke uitvoeringen door Giacometti (op. 40) en Fukuda (op.32) op een fortepiano van Mathias Müller uit 1810. Zo sprankelend, levendig en genuanceerd moet je onbekende muziek spelen en de Kölner Akademie, met lekker toeterende blazers, maakt er helemaal een feest van.

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen