FASCH

Recensie FASCH – Concerten

FASCH
Concerten
Il Gardellino
Accent ACC24252 • DDD-58’
Deze concerten van Johann Friedrich Fasch (1688-1758), tijdgenoot, geestverwant en gewaardeerd collega van Bach en Telemann, zijn geschreven voor allerlei groepjes soloinstrumenten met orkest en basso continuo. Zij zouden dus de benaming concerto grosso verdienen of, naar Bachs voorbeeld, ‘concerts à plusieurs instruments’. Net als Bach kiest Fasch voor het concertino vaak ongewone combinaties: drie trompetten, fluiten, altviolen, hobo’s, fagotten, waardoor heel specifieke klankkleuren ontstaan. Door al die verschillende soli wordt elk instrument gelijkelijk bedeeld en is er geen sprake van ijdel virtuoos vertoon. De muziek is geschreven in Zerbst in Sachsen-Anhalt, waar Fasch van 1722 tot zijn dood Hofkapellmeister was. Fasch’ muziek op deze cd is stevig geworteld in de baroktraditie. Dat hij ook open stond voor de nieuwe tijd en geldt als een belangrijke overgangsfiguur naar het muzikale classicisme, is hieraan dus (toevallig?) niet zo erg te horen. Het is de tweede cd die Il Gardellino aan Fasch’ concerten wijden (de eerste was Accent ACC24182). Dit Vlaamse ensemble, uiteraard spelend op ‘tijdeigen’ instrumentarium (waaronder de oboe da silva, een andere term voor oboe da caccia) weet goed raad met deze plezierige, galante gebruiksmuziek. Met een iets ruimere opnameklank was het helemaal mooi geweest.

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen