Sallie Pinkhof, de hoofdpersoon van het boek waar Luister-hoofdredacteur Paul Janssen samen met historisch onderzoeker Lilian Kars mee bezig is (klik hier voor meer informatie) was naast de persoonlijk secretaris van Asscher Diamonds-directeur en voorzitter van de Joodsche Raad Abraham Asscher ook schrijver en dichter. Net als zijn zus Clara Asscher-Pinkhof leverde hij enige bijdragen aan De Vrijdagavond, het Joodse weekblad vol culturele en religieuze zaken dat tussen 1924 en 1932 elke vrijdag in de vorm van een krant verscheen. Alle edities werden in 2013 door de Koninklijke Bibliotheek online gezet en sinds 2021 verschijnt De Vrijdagavond als online nieuwsbrief met verwijzingen naar artikelen op DeVrijdagavond.com. Sallie Pinkhof, die heel behoorlijk piano speelde en een groot muziekliefhebber was schreef voor De Vrijdagavond onder andere onderstaand gedicht waarin hij Ludwig van Beethoven vanuit Joods perspectief belicht.
Een Jood tot Beethoven
En zonk Europa in den dood, –
Mij redde ’t schip, het God-gewrochte,
Van Mozes, loods der eeuwen-tochten,
Van David, die de diepten weet,
Jesaja, die ten einder meet
De mijlen naar het morgenrood!
Dan voert het weg van ’t groot vergaan…
Maar o, u wilde ik bewaren!
Zijt gij niet Mozes van de snaren?
Als hij: een tijd-doorstaande rots,
Die reikt, waar hemelingen trotsch
De menschendrangen niet verstaan.
“Heeft Al-Volvoering wreeder wil
En kouder hart dan wij geloofden?”
Gij roept den donder om onz’ hoofden
En stookt tot hooger rood den gloed
Van ’t rennend, ongerust gemoed
En wanhoop kraakt te besten… Stil –
Nu weet ge: Zoo héél vredig is ‘t!
En ziet den uitweg, onbetreden
Sinds Mozes’ simpel woord tot heden:
“Niet in den hemel hoeft gij stijgen,
Want in uw mond en in uw eigen
Verborgen hart is, Wat gij mist!”
Sallie Pinkhof