GERVAIS

Recensie GERVAIS – Hypermnestre

GERVAIS
Hypermnestre
Katherine Watson (sopraan), Mathias Vidal (tenor), Thomas Dolié (bariton) e.a., Purcell Choir, Orfeo Orchestra o.l.v. György Vashegyi
Glossa GCD 924007 • DDD-146’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Hypermnestre was een van de grootste successen van de Académie Royale de Musique. Vijf decennia lang wist deze tragédie lyrique van Charles-Hubert Gervais (1671-1744) op de bühne stand te houden maar na de laatste herneming in 1766 verdween ze van de radar. Deze wereldpremière-opname is het resultaat van jarenlang minutieus werk door musicologen van het Centre de Musique Baroque de Versailles, die de partituur uit verschillende incomplete bronnen opnieuw hebben samengesteld. Beluistering maakt meteen duidelijk waarom deze opera tot twintig jaar na de dood van de componist in ongewijzigde vorm (uitzonderlijk in die tijd) opgevoerd werd: de muziek van Gervais is ongekend spannend, bijvoorbeeld wanneer de geest van Gélanor uit zijn graf herrijst en koning Danaüs vermanend toespreekt. Verder is de opera doorregen met prachtige en originele dansen, zoals de tambourin voor fluiten of de lange passacaille in de vierde akte. De muzikale uitvoering staat als een huis en binnen de solide cast komt de twee goede baritons Thomas Dolié en Philippe-Nicolas Martin de meeste lof toe. Leuk detail: van de slotakte zijn twee versies opgenomen met verschillend libretto en muziek: de premièreversie uit 1716 en de bewerking van 1717. Eén met happy end, de ander tragisch. Aan u de keuze!
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen