GESUALDO

Recensie GESUALDO – Tenebrae Responsoria

GESUALDO
Tenebrae Responsoria
Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer
Glossa GCD P32116 • DDD-194’ (3 cd’s)
Waardering: 7

De muziek van Carlo Gesualdo behoort tot de modernste muziek die in de premoderne tijd geschreven is, met diens Tenebrae Responsoria – liturgische muziek voor de Goede Week – als hoogtepunt. Het Antwerpse gezelschap Graindelavoix onder leiding van Björn Schmelzer heeft niet veel op met de historische uitvoeringspraktijk, waarbij getracht wordt de oorspronkelijke uitvoering van oude werken zo dicht mogelijk te naderen. Gesualdo was een componist die, hoewel geworteld in de renaissancistische polyfone traditie, zijn tijd ontsteeg en de luisteraar ontregelt met schurende, verontrustende dissonanten, zo lezen we in de liner notes. Verwacht dus geen hemelse, gepolijste uitvoering à la Herreweghe of The Tallis Scholars. In vergelijking met deze uitvoerders is de versie van Graindelavoix behoorlijk traag en slepend. De zangers deinzen er niet voor terug om af en toe een oosters aandoend vibrato in te zetten, enigszins geaffecteerd te articuleren en elkaar een beetje rommelig te doorkruisen. Het resultaat is absoluut fascinerend en doorleefd, met een rauwheid die – zo zou je kunnen zeggen – wel past bij Gesualdo’s duistere klanken. Bovendien worden de responsoria voor Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag (verdeeld over drie cd’s) afgewisseld met bijpassende gereciteerde Bijbellezingen in het Latijn, waarvan de Engelse vertaling in het tekstboekje te vinden is. Dit is niet de meest esthetisch verantwoorde Tenebrae die te vinden is, maar wel een originele.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen