GODARD

Recensie GODARD – Strijkkwartetten nrs. 1, 2 en 3

GODARD
Strijkkwartetten nrs. 1, 2 en 3
Quatuor Élysée
Tîmpani 1C1221 • DDD-70’
Waardering: 7

De Franse componist Benjamin Godard was vooral bekend vanwege zijn prettig in het gehoor liggende composities voor pianosolo, repertoire dat voor niet al te gevorderde pianisten toegankelijk is. Hij schreef in zijn betrekkelijk korte leven (hij werd 46) maar liefst honderdvijftig opusnummers, waaronder veel kamermuziek en maar liefst zes opera’s! Drie strijkkwartetten zagen het daglicht, de nrs. 1 en 2 in respectievelijk 1876 en 1877, het 3e vijftien jaar later. Het laatste is veruit het mooist. Rustig, overwogen en uitgebalanceerd bedient Godard zich van een lieflijk idioom dat het in zich heeft het beste in musici naar boven te halen. Kwartet nr.3 heeft een dromerige en zachtmoedige sfeer. De leden van Quatuor Élysée voelen dat goed aan en spelen dicht op de muziek, dicht op de snaar en dicht bij elkaar. Ze spelen alsof ze er weinig voor hoeven te doen, en dat past bij de lichtvoetige aard van deze muziek. De muziek van de Franse en ook overwegend Frans georiënteerde Godard lijkt hier en daar op die van Mendelssohn. Mendelssohn is interessanter, gaat verder in zijn expressie en dieper in zijn harmonieën, maar Godard heeft dezelfde aanleg tot lyriek en stipt op dezelfde manier onrustige gemoedsbewegingen aan.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen