HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Abbandonata – Italian Cantatas

HÄNDEL
Abbandonata – Italian Cantatas
Carolyn Sampson (sopraan), The King’s Consort o.l.v. Robert King
Vivat 117 • DDD-75’
Waardering: 9

Georg Friedrich Händel wilde al op jonge leeftijd operacomponist worden. De meest gangbare operastijl in zijn tijd was de Italiaanse. Dus trad Händel als puber al in contact met Italiaanse componisten in Berlijn, die hem aanmoedigden om in Italië te gaan studeren. Hoewel de veelbelovende jongeman daarvoor ook van overheidswege financiële steun aangeboden kreeg, besloot hij eerst zijn eigen brood te gaan verdienen in Hamburg, waar zich destijds het enige echte operahuis buiten Italië bevond. Daar werkte Händel zich snel op en hij had in 1706 voldoende kapitaal bij elkaar gespaard om naar Italië te reizen, waar hij maar liefst vier jaar verbleef. De vroege werken op dit album stammen uit deze periode en zijn al een duidelijke voorbode van zijn latere opera’s. Carolyn Sampson schittert vrijwel meteen in ‘Ah crudele!’ uit de beroemdste cantate Armida abbandonata. Haar languissante legatolijnen klinken elegant maar bezield, haar versieringen zijn luchtig en onnadrukkelijk. Tijdens de recitatieven blijft ze vooral melodieus; af en toe hadden die iets puntiger gemogen. Wat niet wegneemt dat er in de loop van deze vier kamercantates ook behoorlijk wat virtuoos vuurwerk aan te pas komt. De omlijsting door ‘haar’ trouwe King’s Consort is uitgebalanceerd, fraai van kleur en perfect synchroon met de zangpartij, zoals in ‘Tra le fiamme’. Ook de akoestiek van de opnamelocatie, Alpheton New Maltings in Suffolk, werkt aan alle kanten mee. Alles bijeengenomen een heel plezierige cd, die dramatiek aan een zekere intimiteit paart.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen