HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Alceste, HWV 45

HÄNDEL
Alceste, HWV 45
Lucy Crowe (sopraan), Benjamin Hulett (tenor), Andrew Foster-Williams, Early Opera Company o.l.v. Christian Curnyn
Chaconne CHAN 0788 • DDD-63’
Toneelmuziek schrijven was niet Händels gewoonte maar eind 1749 vereffende hij er een uitstaande schuld mee bij theaterdirecteur John Rich van Covent Garden. Toen de geplande productie – Alceste, van de Schotse schrijver Tobias Smollett – al na de eerste repetities werd afgeblazen omdat het project te ambitieus was en Rich vreesde in de rode cijfers te raken, leek dat Händel dan ook amper te deren. Hij hield zijn overbodig geworden partituur wijselijk achter de hand voor toekomstige composities. Smolletts Alceste-tekst raakte kwijt maar uit Händels muziek valt af te leiden dat het toneelstuk in grote lijnen overeenkwam met de gelijknamige tragedie van de Griekse toneeldichter Euripides: Alceste offert zichzelf op zodat haar doodzieke man, koning Admetus, kan blijven leven. Met de – gesproken – hoofdrollen hoefde Händel zich niet bezig te houden: alleen de muzikale omlijsting en de personages op het tweede plan kwamen voor zijn rekening. Natuurlijk kon hij het, operacomponist in hart en nieren, niet laten om er ook een paar prachtige aria’s doorheen te weven. Early Opera Company heeft die gelukkig aan een prima solistencast toevertrouwd. Jammer dus dat dit met moderne strijkers aangelengde ensemble de zuiverheid nogal eens uit het oog verliest en ook het koor niet uitblinkt door transparantie.

Marijke Schouten