HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Concerti grossi Op. 6 (7-12)

HÄNDEL
Concerti grossi Op. 6 (7-12)
Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Bernhard Forck (concertmeester)
Pentatone Music PTC 5186 738 • SACD-81’

Wat mij betreft is dit zo’n cd waardoor je weer helemaal stapelverliefd kunt worden op barokmuziek. Georg Friedrich Händels Concerti grossi, opus 6 behoren tot de hoogtepunten uit de instrumentale barok en de Akademie für Alte Musik Berlin maakt eens te meer duidelijk waarom. ‘In elk concerto valt er een volledige wereld te ontdekken’, vindt concertmeester Bernhard Forck, en die benadering klinkt door in de uitvoering. Neem alleen al het Achtste concerto in c klein, HWV 326: de muziek dreigt, klampt je aan, ontroert, wiegt en zweept op – en dat allemaal binnen nog geen veertien minuten. Een emotionele achtbaan op z’n baroks. Het ensemble speelt fijnzinnig en elegant maar ook met een rafelrandje hier en daar, waarbij het enthousiasme van de musici spreekt uit hun spel. Levendige dynamiek, sprankelend luitspel in de continuo-groep en af en toe een lekker grommende bas om Händels uitbundige contrasten te accentueren. Maar misschien wel het aantrekkelijkste van deze cd is het geluid, dat prachtig en gebalanceerd is vastgelegd. Let vooral op de complexiteit en de fluwelen klankrijkdom van de darm­snaren, want op cd hoor je die maar zelden zó mooi en genuanceerd. Nu Akamus alle twaalf concerti uit opus 6 op de plaat heeft staan – de eerste helft veerscheen vorige zomer – rest alleen nog het sluitstuk van hun Händel-trilogie: een opname van de Concerti grossi, opus 3. En dat is er eentje om reikhalzend naar uit te kijken.