HINDEMITH

Recensie HINDEMITH – Das Marienleben

HINDEMITH
Das Marienleben
Juliane Banse (sopraan), Martin Helmchen (piano)
ALPHA 398 • DDD-71’
Waardering: 10

Paul Hindemith begon in juni 1922 met het componeren van Das Marienleben, opus 27, een liederencyclus naar de gedichten van Rainer Maria Rilke. Makkelijk ging het niet. In 1923, toen hij er eenmaal mee klaar was verzuchtte hij: ‘Das war nicht leicht zu machen.’ Hij was dan ook allesbehalve tevreden en reviseerde het werk maar liefst drie keer: in 1936/37, 1941/42 en in 1945. De derde versie werd in 1948 gepubliceerd, maar daarmee kwam nog geen einde aan de revisies: vier van de liederen orkestreerde hij al in 1939 en in 1959 heeft hij er nog twee aan toegevoegd. De georkestreerde versie hoor ik persoonlijk het liefst (kent u de opname door Karita Mattila op Finlandia?), maar het valt ontegenzeggelijk niet te ontkennen dat de allereerste versie, zo moeizaam tot stand gekomen in 1923 de voorkeur verdient. Die is ongepolijst en klinkt allesbehalve volmaakt waardoor de teksten van Rilke meer recht wordt gedaan. Denk ik. Het is ook deze eerste versie die het vaakst wordt uitgevoerd. Als, überhaupt, want Hindemiths partituur stelt enorm hoge eisen aan de uitvoerenden. Het is ook de 1923-versie die sopraan Juliane Banse en pianist Martin Helmchen in september 2017 voor Alpha Classics hebben opgenomen. En het moet moet gezegd worden: zowel de sopraan als de pianist maken een onvergetelijke indruk op de luisteraar. Banse met haar stralende, lyrische sopraan, een enorm tekstbegrip en een zowat volmaakte interpretatie. Martin Helmchen heeft de ‘taal’ van Hindemith in zijn vingers waardoor zelfs de dissonanten hier behoorlijk klassiek klinken.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen