J.C. BACH

Recensie J.C. BACH – Requiem – Miserere in Bes

J.C. BACH
Requiem – Miserere in Bes
Lenneke Ruiten (sopraan), Ruth Sandhoff (alt), Colin Balzer (tenor), Thomas Bauer (bas), Rias Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Hans-Christoph Rademann
Harmonia Mundi HMC 902098 • DDD-75’
Na zijn oudere broers Carl Philipp Emanuel en Wilhelm Friedemann heeft ook Johan Christian zo langzamerhand zijn plaats in de discografie gevonden; eerst de Milanese en later de Londense Bach . De twee onderhavige koorwerken komen uit het begin van zijn Milanese tijd zo rond 1760, allebei geschreven met de contrapuntlessen van Padre Martini in het achterhoofd. Al moet bij het Requiem niet gezocht worden naar wat Mozart er aan dramatiek later in kon leggen, over de kwaliteit van het contrapuntisch componeren hoeft geen twijfel te bestaan. Mozart bewonderde deze Bach vooral om zijn melodische kwaliteiten en ook die is er overduidelijk. Toch bestaat het vermoeden dat uit beide stukken wel meer te halen is: het van zichzelf uitstekende koor blijft iets teveel in een kleur zingen en in de orkestpartijen zou een iets meer verfijning in accenten en dynamiek ook geholpen hebben. Alles klinkt bovengemiddeld goed, maar eerder degelijk dan bevlogen. Bij de solisten komen de boeiendste noten van Lenneke Ruiten en Colin Balzer; de alt is iets te terughoudend en de bas net iets te ruim van stem.

Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen