J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Ein musikalisches Opfer, BWV1079; Vom Himmel hoch da komm ich her, BWV769

J.S. BACH
Ein musikalisches Opfer, BWV1079; Vom Himmel hoch da komm ich her, BWV769
Il Gardellino
Passacaille 1000 • DDD-64’
Uitvoering ***** | Registratie ***

Het is bekend dat Frederik de Grote, inspirator van Ein musikalisches Opfer, diverse fortepiano’s in bezit had en dat Bach die heeft uitgeprobeerd. Het is dus legitiem om het Ricercare a 3 voci op zo’n instrument te spelen, met een tegelijk spits en zangerig resultaat. Het Belgisch-Italiaanse Il Gardellino telt zes bespelers van barokinstrumenten (fluit, twee violen, twee gamba’s, klavier) die ieder voor zich voortreffelijk spelen en ook in samenhang een prachtig ensmblespel voortbrengen. In ongehaaste tempi en rijk geornamenteerd worden de canons doorgewerkt. Soms klinkt alleen het klavecimbel, dan weer het hele ensemble. De Triosonate is ook in deze uitvoering het hoogtepunt van het werk. Alleen jammer dat de registratie nogal direct is. De microfoons staan zo dicht op de instrumenten dat je vooral in het begin naar adem hapt. Alléén daardoor komt deze opname toch niet helemaal langszij het Kuijken Ensemble (EuroArts), Jed Wentz (Brilliant) of het Ensemble Sonnerie (Virgin). In het tweede werk, de canonische variaties voor orgel BWV769, bespeelt Lorenzo Ghielmi met liefdevolle energie het Ahrend-orgel van de Basilica San Simpliciano in Milaan. Een waardevolle toevoeging, al kan ik de registerkeuze in de voorlaatste canon niet zo erg bewonderen.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen