J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Magnificat

J.S. BACH
Magnificat
Hana Blazíková (sopraan), Marie Perbost (sopraan), Éva Zaïcik (alt), Thomas Hobbs (tenor), Stephan MacLeod (bas), La Chapelle Harmonique o.l.v. Valentin Tournet
Chateau de Versailles Spectacles CVS009 • DDD-59’
Waardering: 7

Elke generatie heft recht op zijn eigen oude muziekensemble en -koor. Met die gedachte in het achterhoofd moet de jonge Franse gambist Valentin Tournet in 2017 zijn La Chapelle Harmonique hebben opgericht. Waar hij met zijn ensemble voor staat laat hij na een aantal prikkelende programma’s nu ook horen op de eerste cd met Bachs Magnificat, BWV 243A. Hoewel het cd-boekje nog rept van het feit dat Johann Sebastian Bach dit Magnificat in Es groot speciaal schreef om tijdens zijn eerste kerst in Leipzig flink uit te pakken, neigen Bachvorsers steeds meer naar de theorie dat de componist het werk al in de zomer van 1723 schreef voor het Feest van de Maria-Visitatie en voor kerst alleen de vier motetten toevoegde die hij bij de latere en veel bekendere versie in D groot weer schrapte. De registratie van deze vroege versie is geen unicum. Zo zijn er meer dan uitstekende opnamen van onder anderen Koopman en Herreweghe. Tournet voegt met zijn club wel een mooi programma toe door – conform Bachs eerste kerstprogramma in Leipzig – de combinatie met cantate ‘Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63’ te maken, die Bach al rond 1713 in Weimar schreef. Ook het enthousiasme, het ensemble- en koorwerk zijn bij deze live-registratie dik in orde. Alleen de solisten vallen op Stephan MacLeod na enigszins tegen. En dat heeft vooral effect op de toch wel bijzondere duetten in de cantate en het Magnificat.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen