J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Suites BWV 995 – BWV 996 – BWV 997 – BWV 1006 – Prelude, Fuga & Allegro BWV 998 – Prelude BWV 999 – Fuga BWV 1000 – Partita in d BWV 1004.

J.S. BACH
Suites BWV 995 – BWV 996 – BWV 997 – BWV 1006 – Prelude, Fuga & Allegro BWV 998 – Prelude BWV 999 – Fuga BWV 1000 – Partita in d BWV 1004.
Luigi Attademo (gitaar)
Briljant Classics 94294 (2) • DDD – 135’
Er zijn sinds Andres Segovia in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw meer en meer werk van Bach op de gitaar vertolkte, vele opnamen verschenen van Bachs Luitsuites op gitaar. Romantische opnamen, historische opnamen, moderne opnamen, alle varianten zijn verkrijgbaar en ook luitopnamen van deze werken vormen een discografie op zich. Wie nog wat wil toevoegen aan deze reeks moet van goeden huize komen. De Italiaanse gitarist Luigi Attademo lijkt in eerste instantie het rijtje topopnamen niet te kunnen bedreigen. Zijn vertolking van de Eerste luistsuite, het enige werk dat Bach waarschijnlijk oorspronkelijk voor de luit schreef, is uiterst wisselvallig. Bovendien is zijn zware ademhaling bij vlagen hinderlijk in de opname aanwezig. Aan het begin van de Vierde Luitsuite, een bewerking van de derde Partita voor viool solo slaat alles om. Meteen al de Präludium swingt de pan uit en Attademo maakt ondertussen maximaal gebruik van de resonantie van het instrument en zet ook nog eens een mooi dynamisch palet neer. Het is deze afwisseling tussen middelmatige vertolking en grote verrassing die de twee cd’s tekent. Wie dat net als het wat vluchtige cd-boekje voor lief neemt heeft een goede en vooral goedkope dubbelaar met Bachs volledige luitwerk.

Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen